Woord vooraf Een wandeling langs de Heilooër horeca met als toevoe ging "zigzag door de tijd", zo noemt Piet Stoffers in deze Cronyck zijn weergave van de presentaties die hij afgelo pen januari en februari in de Oudheidkamer gegeven heeft. Die presentaties waren een groot succes en vele leden hebben Piet zijn boeiende verhaal horen vertellen en zijn toen in gedachten met hem meegelopen. Het bleek een lange wandeltocht en voor iedereen die het nog eens wil meemaken of er voor de eerste keer kennis van wil nemen is zijn verhaal hier nu opgenomen. Op de website van onze vereniging is ook een fotoverslag van de presentatie te vinden. Lange tijd is de geschiedenis geschreven door mannen. Het mag dan ook geen verbazing wekken dat het dan vooral ging over de rol van mannen daarin. Daar lijkt nu verandering in gekomen te zijn. Tot voor kort vergeten vrouwen worden eindelijk onder onze aandacht gebracht. Zelfs in de kunst- en muziekgeschiedenis komen recent namen naar voren van vrouwelijke schilders en compo nisten van wie we nog niet hadden gehoord. In deze Cronyck volgen Jan de Gruijter en Ina Blekemolen deze trend en beschrijven het leven van de op 1 april 1864 in Heiloo geboren domineesdochter Marie Jungius. Zij zette zich onder andere in voor deelname van vrouwen aan het arbeidsproces met een eerlijke beloning. Het eerste deel van 150 jaar spoorweg in Heiloo dat de heer Admiraal plaatste in de vorige Heylooër Cronyck krijgt in deze uitgave zijn vervolg. De redactie heeft veel positieve reacties gekregen over het eerste deel dat de situatie tot 1879 beschrijft. Nu is deel twee opgenomen dat loopt tot 1924. Interessant maar ook schrijnend is erin te lezen dat de spoorwegen vanaf 1879 ook in Heiloo vrouwen in dienst nam die de spoorbomen moesten bedienen. Dit werd gezien als bezuinigings maatregel omdat vrouwelijke spoorwegovergang wachters minder verdienden dan mannelijke. Het zijn dit soort misstanden die Marie Jungius aan de kaak stelde toen zij directrice was van het Nationaal Bureau voor Vrouwenarbeid. Verder behandelt de heer Admiraal in zijn uitgebreide beschouwing de spoorwegstaking van 1904 en wat deze voor Heiloo betekende. In de volgen de Cronyck zal het laatste deel van zijn studie worden opgenomen. De vaste rubriek "Heiloo toen en nu" van Dick Slagter gaat ditmaal over de kruising van de Schuine Hondsbos- schelaan met de Westerweg, bekeken in de richting van de huidige Zeeweg. Een mooie zwart/wit foto van de melkboer uit de jaren 1950 illustreert de rubriek. Goed is te zien hoe de met melkbussen beladen ventwagen op een plek gefotografeerd is die toen aan de rand van het dorp lag en nu middenin de bebouwde kom ligt. De volgende bijdrage is van ons redactielid Ina Bleke molen en gaat over modeontwerper Joan Praetorius die te boek staat als eerste Nederlandse couturier. Na een aanvankelijk succesvolle carrière werd hij door de crisis van de jaren 1930 gedwongen zijn beroep op te geven. Hij besloot met zijn gezin naar Heiloo te verhuizen waar hij nog ongeveer 40 jaar heeft gewoond. Na wat advertenties uit de oude doos we weten dat we daar veel lezers een plezier mee doen - volgt nog een kort verhaal van Ina. Ditmaal schrijft ze over de linden- boom op de Kattenberg. Haar is verteld dat de oorsprong van die naam zou komen van het Engelse woord "cat". Wellicht heeft Praetorius tijdens zijn vele wandelingen in het Heilooër Bos hier stilgestaan en aan een "catwalk" gedacht. Helaas hebben we afscheid moeten nemen van redactie lid Marion Ouwendijk. Ze heeft ons te kennen gegeven dat ze om dezelfde reden dat ze haar bestuurspost opge geven heeft, ook geen deel meer uit zal maken van de redactie. We respecteren haar besluit maar vinden het jammer dat ze met haar bijdrage aan de totstandkoming van ons blad stopt. Bij deze bedanken we Marion voor haar inzet van de afgelopen jaren. We hebben weer ons best gedaan om een interessante uitgave van de Heylooër Cronyck samen te stellen. Wij vertrouwen erop dat u weer veel leesplezier aan deze zomereditie zult beleven. Namens de redactie Jan C. van der Giessen 2 ent

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 4