onderhoud is derhalve zinloos. De gemeente geeft echter niet op; de gemeentesecretaris heeft een onderhoud met NS. Dat leidt tot een nieuw voorstel: in plaats van de voorgestelde zomermaanden moet het alleen om het badseizoen gaan, te weten de maanden Juli en Augus tus. Nogmaals wijst de gemeente op de wenselijkheid van de halten bij de Kerkelaan en de Regulierslaan, niet voor de gewone treinen, maar alleen voor deze tram. Het voorstel nu is twee trams van Heiloo naar Egmond aan Zee om omstreeks half elf en half twee, en één tram terug met aankomst te Heiloo omstreeks zes uur 's avonds. Bij twijfel bij de NS over de haalbaarheid wil de gemeente wel overwegen om een bepaalde financiële garantie te geven. Waarschijnlijk trekt deze garantie de NS over de streep. Deze doet het volgende voorstel: gedurende de maanden Juli en Augustus twee trams van Heiloo naar Egmond aan Zee (vertrek van Heiloo om 10.58 (Zondag om 11.04) en 13.33, met aankomst te Egmond aan Zee om respectievelijk 11.32, (op Zondag 11.38) en 14.10, en één tram terug, vertrek uit Egmond aan Zee om 17.26, aankomst te Heiloo 18.00 uur. De gemeente moet dan wel een opbrengst garanderen van 2,= per kilometer hetgeen voor drie tramtreinen uitkomt op 78,= per dag. De twee gevraagde extra halten kunnen beslist niet. Weer gaat de gemeentesecretaris in gesprek met twee hoofd ambtenaren van de NS, nu om te onderzoeken of in aanslui ting op de tram van Alkmaar naar Egmond aan Zee een aansluitende tram Alkmaar-Heiloo mogelijk is (dus wel met de overstap). Dat blijkt op dit baanvak niet mogelijk te zijn: een aansluitende tram zal minimaal een kwartier later kunnen vertrekken. Bovendien kan de bestaande tram uit Egmond niet direct doorrijden naar Heiloo omdat die dan niet op tijd terug kan zijn in Alkmaar voor de volgend rit naar Egmond. Als de Gemeente het eerdere voorstel niet accepteert, stelt de NS voor de zaak voor deze zomer te laten rusten. Dan gaan wethouder Maas Geesteranus en gemeentesecreta ris Bruul naar de Burgemeester van Egmond aan Zee om de zaak te bespreken. Heiloo is bereid om 1.200,= a 1.500,= uit te geven voor deze tramverbinding en vraagt aan Egmond om hetzelfde bedrag hiervoor op tafel te leggen, omdat de verbinding ook voor Egmond van belang is. Bijna per omgaande komt er een reactie van Egmond: zo'n tramver binding zou ons wel zeer verheugen, maar de hoge kosten nopen ons hiervan af te zien. Dan rest de gemeente niets anders meer dan de NS te berich ten dat de gevraagde garantie voor beide gemeenten te bezwarend is en dat deze zaak moet blijven rusten tot de volgende zomer. Dit uitstel is in de praktijk afstel gebleken. Vier jaar later, op 7 October 1934, wordt ook de stoomtram naar Egmond aan Zee opgeheven. AUTO BIJ HEILOO DOOR TREIN GEGREPEN. Vanmorgen is de auto van den heer J Wit Jzn uit Schagen, bestuurd door dei chauffeur A. Groot, van Heiloo, in Hondsbosschelaan te Heiloo op den onbe- waakten overweg door den sneltrein, die t< ongeveer 10 uur vanuit Amsterdam te Alk maar arriveert, gegrepen. De wagen werd totaal versplinterd. De heer Groot werd uit den auto geslin gerd en kwam een eind verder aan den berm van de spoorlijn terecht. De ijlings ontboden geneesheer, dr. Cohen, kon gelukkigerwijze slechts een onbeduidende hoofdwonde consta- teeren. De sneltrein was intusschen gestopt. De stationschef van Heiloo was onmiddellijk ter plaatse. Proces-verbaal is opgemaakt. Het schijnt onbegrijpelijk dat op een over weg als de bewuste een auto door een trein gegrepen kan worden Vooral van den kant waaruit de heer Groot den spoorweg be reikte, is het uitzicht bij uitstek goed. De chauffeur stak den spoorwegovergang bij he' station Heiloo over en achter hem gingen de boomen neer. Dat hij, bij het naderen van den onbe waakten overweg niet beter uitkeek, is ver wonderlijk. Enkele uren ria de catastrophe wis hij a' weer ter plaatse met een anderen wagen, oa de overblijfselen van het volkomen in elkaar gereden Fordje in oogenschouw te nemen. De slag moet zeer hevig geweest zijn, getuige hn feit dat bij den overweg die een 150 meter verder ligt, etn wiel van het ongeluks wagentje gevonden werd. Langs den dij» lagen meters ver de overblijfselen van wager en inhoud. Dat de bestuurder kans heeft gezien slechts zeer licht gewond aan het ongeluk te ont komen. is een raadsel. Uit: Ons Blad, Katholiek Nieuwsblad voor Noord-Holland 16 oktober 1930 23

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 25