De spoorwegstaking van 1903 "Het jaar 1903 kenmerkte zich daardoor, dat daarin een strijd met een gedeelte van onze beambten uitbrak. Wij hadden dien strijd allerminst verwacht. Gelukkig mochten wij, dank ook de krachtige hulp der Regeering en de trouwe plichtsbetrachtingen het energiek optreden van het ons trouw gebleven personeel, er in slagen den dienst zonder groote stoor nis voort te zetten aldus simpel in het jaarverslag van de HIJSM over 1903. Deze spoorwegstaking brak uit in Amsterdam op 28 Januari en was drie dagen later in Amsterdam en omgeving vrij algemeen (er werd gestaakt uit solidariteit met de Amsterdamse havenarbeiders en ook vanwege ontevredenheid over de eigen arbeidstoe standen). Om het spoorwegverkeer zoveel mogelijk in stand te houden, trof de Regering maatregelen. Toen begin Febru ari een hernieuwde staking dreigde, moest ook de Burge meester van Heiloo maatregelen treffen; hij nam contact op met de stationschef, die niet aan de staking deelnam. Zij waren van mening dat het station Heiloo kon worden bewaakt door vijf man, te weten de gemeentepolitie en de onbezoldigd rijksveldwachter in de gemeente met de assistent-chef, en wel omdat er in Heiloo geen wissels zijn en de seinen bij het station staan, zodat die gemakkelijk te bewaken zijn. Bovendien stelde de Burgemeester een corps samen uit een aantal betrouwbare personen uit het dorp om zo nodig de slagbomen bij de overwegen te bedienen, de lijn te beveiligen en hen in het algemeen naar die plaatsen te dirigeren waar dat nodig zou zijn. Behou dens zeer onvoorziene omstandigheden, zo meende de Burgemeester, zou zelfs bij de staking van het lagere spoorwegpersoneel de dienst voor wat betreft de gemeen te Heiloo ten minste bij daglicht verzekerd zijn. Deze burgers (onder wie de jachtopzieners N. Bakker en E. de Vries) die uit de arbeidersklasse komen en hun tijd en nacht rust hebben opgeojferd voor deze bewakingontvangen een gratificatie van 1,= per dag. Deze voorzorgsmaatregelen waren echter niet voldoende Van buiten Heiloo kwamen kwaadwilligen van elders de orde verstoren, zodat de Burgemeester zich genoodzaakt voelde in April aan de Commandant van het Derde bataljon, 4e Regiment Infanterie Haarlem, om zes manschappen te vragen, ter nachtelijke bewaking van de spoorlijn, omdat het hem niet mogelijk was niettegenstaande de goede gezindheid van de bevolking te Heiloo, zonder deze hulp de spoorlijn afdoende te bewaken. Dezen kwamen op 16 April aan en werden bij de burgerij ingekwartierd. Een week later was de rust weergekeerd en konden de bewaking van station en spoorbaan en de inkwartiering worden opgeheven. Na bemiddeling van de Provincie worden de kosten van de inkwartiering, in totaal 7,=, aan de Gemeente vergoed. Een stoomtram naar Egmond aan Zee? Op 21 Juli 1905 startte de stoomtram Alkmaar-Egmond aan Zee en Alkmaar-Bergen, in 1909 verlengd naar Bergen aan Zee. Heiloo had geen directe verbinding met Egmond en het strand: de Zeeweg bestond nog niet en om naar Egmond aan Zee te komen moest men via de Vennewa- tersweg. Dat verdroot met name de vereniging "Heiloo Vooruit", de voorloper van de plaatselijke VW, die in deze jaren haar best deed om toeristen naar Heiloo te krijgen. Zij vond dat er een goede, vlugge en goedkope verbinding van Heiloo met het strand moest komen. Van de trein naar Alkmaar en de stoomtram Alkmaar-Egmond werd vanuit Heiloo bijna geen gebruik gemaakt. Men moest overstappen op het station Alkmaar en daar de lange gang door naar het tramperron wat lastig was met kinderen en bagage. Bovendien waren de overstaptijden zeer lang: de tram sloot niet aan op de trein. De aanleg van een stoomtramlijn Heiloo-Egmond aan Zee was niet te betalen en zou ook niet rendabel zijn. Zo werd in overleg met de gemeente en na overleg met de Burgemeester van Egmond aan Zee het plan opgevat en aan de N.S. voor gelegd voor een stoomtram vanaf station Heiloo via station Alkmaar direct naar Egmond aan Zee. Men behoefde dan niet over te stappen. Daarbij stelde de Gemeente aan de NS voor om voor deze tram ook een halte te maken bij de Kerkelaan en de Regulierslaan/ Kalkovensweg om meer klanten te trekken. De gemeente telt al meer dan 4500 zielen, zo beargumenteert de gemeente het verzoek, Een niet onbelangryk deel der bevol king bestaat uit renteniers en gepensionneerden, personen dus die ook op werkdagen gelegenheid hebben tot het maken van uitstapjes. Bovendien is hier een krankzinnigengesticht in aanbouw, waardoor de bevolking der gemeente belangryk zal sty gen. ook het aantal pensiongasten neemt gaandeweg toe. Het zou in eerste instantie moeten gaan om de vier zomermaanden Juni, Juli, Augustus en September en om twee of drie ritten per dag. De retourprijs Heiloo-Egmond aan Zee zou voor de derde klasse niet meer dan 50 cent mogen bedragen. De Burgemeesters van Heiloo en Egmond aan Zee willen dit gaarne op het kantoor van de NS nader bespreken. Na een maand komt een teleurstel lend antwoord: zowel op grond van technische bezwaren alsook op grond van de overweging dat zo'n tramdienst onvoldoende passagiers zou trekken, wordt het voorstel afgewezen. Ook is er volstrekt geen zicht op het instellen van nieuwe stopplaatsen. Dit zal trouwens niet anders zijn, aldus de NS, als de op handen zijnde electrificatie van de spoorlijn Uitgeest-Alkmaar zal zijn voltooid. Een 22 eek

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 24