aan de Staat gratis worden overgedragen, wat voor vertra ging zorgt. Ook de HIJSM moet de benodigde toestem mingen krijgen, zodat pas in de loop van 1904 met de aanleg kan worden begonnen. Wel is de HIJSM zo brutaal om de eerste termijn van 500,= al in 1903 in rekening te brengen, hetgeen niet wordt geaccepteerd. In 1904 en 1905 wordt een en ander aangelegd: een goederenspoor aan de oostzijde van het station, een goederenloods met verhoogde los- en laadplaats (ongeveer op de plaats waar later de fietsenstalling en de woning van de stationschef werden gebouwd) en bijkomende werken "tot uitbreiding van het station Heiloo". Hiervoor moest de nog maar enkele jaren daarvoor gebouwde goederenloods worden afgebroken. Dit gebeurde zorgvuldig: de materialen werden hergebruikt voor de bouw van een goederenloods op het station Ijlst. Door deze inrichting nam het goederenvervoer enorm toe en ook het aantal reizigers steeg weer. Het stationsgebouw, dat nog steeds slechts de verbouwde wachterswoning was, voldeed al lang niet meer. Regelmatig werd geklaagd over de ondoelmatigheid en bekrompenheid van het gebouw, in het bijzonder van de wachtkamer, die door haar kleine oppervlakte, onhygiënische verwarming en treurige verlichting niet meer kon voldoen aan de eisen des tijds. Meermalen is er voor het publiek geen behoorlijke plaats beschikbaar in de wachtkamer - die daarbij ook nog bestemd is voor alle klassen (le, 2e en 3e klasse) - waardoor de meeste reizigers genoodzaakt zijn de trein buiten in weer en wind af te wachten. Daarbij komt nog dat niet alleen de gemeente zich uitbreidt, waardoor het aantal reizigers toeneemt, maar ook is sedert 1905 de bedevaartsplaats Onze Lieve Vrouw ter Nood geopend. Veel bedevaartgan gers die deelnemen aan georganiseerde bedevaarten reizen met dezelfde trein heen en terug, waardoor er soms zelfs geen plaats genoeg meer is op de perrons. De gemeente dringt dan ook aan niet alleen op verbetering van het emplacement, maar op een geheel nieuw station, ingericht naar de eisen des tijds met minstens twee ruime wachtka mers die voldoende zitplaatsen verschaffen aan het reizende publiek. Er gebeurt niet veel. Op 31 Juli 1908 geeft de Gemeente een bouwvergunning voor een "Abri" op het westelijk perron, maar deze wordt pas in December - na een rappel van de gemeente - gebouwd. In 1914 wordt de woning van de stationschef verbouwd en korte tijd later komt er een grotere wachtruimte op het westelijke perron. Afb. 5: tijdens de eerste helft van de 20e eeuw werden in Heiloo veel aardbeien geteeld en geëxporteerd. Duidelijk is te zien dat het vervoer plaatsvond in de toen gebruikelijke spanen aardbeiensloffen. ios 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 23