Afb. 4: foto, genomen omstreeks 1906, kort na de opening van de goederenoverslagplaats, bij het inladen van de aardbeien voor Duitsland. Op de foto aanwezig J. ter Buurkes met zijn assistent Selie, naast hem de Duitse groothandelaar, in het midden W. Stoop en links H. Kops. om goederen, en dan met name tuinbouwproducten, te kunnen vervoeren. Hiervan werd regelmatig gebruik gemaakt. Echter de Heilooër Tuinbouw- en Bloemkwe- kersvereeniging "De Eendracht" wenste een snellere verbinding via het spoor, ook ten behoeve van export naar het buitenland. Zij verzocht de HIJSM om de aanleg van zo'n goedereninrichting. Deze is daartoe niet ongenegen maar heeft: twijfels over de rentabiliteit. Zij stelt als eis dat de gemeente de benodigde grond ter beschikking stelt en gedurende tien jaren 6% van de kosten van aanleg, geraamd op 10.000,=, in totaal dus 6.000,=, voor haar rekening neemt. De Gemeenteraad vindt dit al te gek. Niet alleen moet zij de grond aankopen, ook verwacht zij dat, al zou het goederenvervoer voor de spoorweg de eerste jaren een schadepost zijn, de goederendienst winstgevend zal blijken te zijn. Dit als gevolg van de gestadige uitbrei ding van de gemeente, zowel wat inwoners betreft als het in cultuur brengen van vroeger weinig of niets produce rende gronden, ƒ6.000,is een te bezwarend bedrag. Wel valt te praten over een geldelijke vergoeding voor een aantal jaren. Daarop verandert de HIJSM haar eis: naast de gratis grond wil zij de waarborg van een minimumopbrengst van 3.000,= per jaar van het vervoer van ijl- en vracht goed, maar met dien verstande, dat van verzendingen in locaal verkeer slechts de halve vrachtprijs en van zendingen in rechtstreeks verkeer slechts het vrachtaandeel der HIJSM ten goede van de halte Heiloo wordt gebracht. Na een uitgebreide discussie in de vergadering van de Gemeenteraad op Woensdag 10 December 1902 wordt het voorstel van raadslid Apeldoorn met 4-2 aangenomen: het aanbod van gratis overdracht van de benodigde grond en een jaarlijkse uitkering gedurende tien jaren van 5% van de kosten van aanleg tot een maximum van 10.000,= aan aanlegkosten. Hiermee ging de HIJSM accoord maar nu wilde zij op andere wijze het onderste uit de kan. Zij dient bij de gemeente een tekening in van het te bouwen emplacement van ruim 200 m lang. Dit vond de gemeente, die immers de benodigde gronden moest aankopen en gratis moest overdragen, te veel; zij liet een deskundige een contra expertise maken. Daaruit bleek dat slechts 140 meter lengte nodig was terwijl toch aan alle wettelijke eisen zou worden voldaan. Hiermee stemt de HIJSM in. Het gaat echter moeizaam. Bij raadsbesluit van 8 Juli 1903 wordt van C. Bakker 24.10 are voor 500,= en van C. Admiraal 1.79 are voor ƒ107,40 aangekocht. Omdat de spoorweg eigendom van de Staat is, moeten deze gronden dan ook 20 oei DC CCNORACH

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 22