Afb. 4: foto, genomen omstreeks 1906, kort na de opening van de goederenoverslagplaats, bij het inladen van de aardbeien
voor Duitsland. Op de foto aanwezig J. ter Buurkes met zijn assistent Selie, naast hem de Duitse groothandelaar, in het
midden W. Stoop en links H. Kops.
om goederen, en dan met name tuinbouwproducten, te
kunnen vervoeren. Hiervan werd regelmatig gebruik
gemaakt. Echter de Heilooër Tuinbouw- en Bloemkwe-
kersvereeniging "De Eendracht" wenste een snellere
verbinding via het spoor, ook ten behoeve van export naar
het buitenland. Zij verzocht de HIJSM om de aanleg van
zo'n goedereninrichting. Deze is daartoe niet ongenegen
maar heeft: twijfels over de rentabiliteit. Zij stelt als eis dat
de gemeente de benodigde grond ter beschikking stelt en
gedurende tien jaren 6% van de kosten van aanleg,
geraamd op 10.000,=, in totaal dus 6.000,=, voor haar
rekening neemt. De Gemeenteraad vindt dit al te gek.
Niet alleen moet zij de grond aankopen, ook verwacht zij
dat, al zou het goederenvervoer voor de spoorweg de eerste
jaren een schadepost zijn, de goederendienst winstgevend
zal blijken te zijn. Dit als gevolg van de gestadige uitbrei
ding van de gemeente, zowel wat inwoners betreft als het
in cultuur brengen van vroeger weinig of niets produce
rende gronden, ƒ6.000,is een te bezwarend bedrag. Wel
valt te praten over een geldelijke vergoeding voor een
aantal jaren.
Daarop verandert de HIJSM haar eis: naast de gratis
grond wil zij de waarborg van een minimumopbrengst
van 3.000,= per jaar van het vervoer van ijl- en vracht
goed, maar met dien verstande, dat van verzendingen in
locaal verkeer slechts de halve vrachtprijs en van zendingen
in rechtstreeks verkeer slechts het vrachtaandeel der
HIJSM ten goede van de halte Heiloo wordt gebracht. Na
een uitgebreide discussie in de vergadering van de
Gemeenteraad op Woensdag 10 December 1902 wordt
het voorstel van raadslid Apeldoorn met 4-2 aangenomen:
het aanbod van gratis overdracht van de benodigde grond
en een jaarlijkse uitkering gedurende tien jaren van 5%
van de kosten van aanleg tot een maximum van 10.000,=
aan aanlegkosten.
Hiermee ging de HIJSM accoord maar nu wilde zij op
andere wijze het onderste uit de kan. Zij dient bij de
gemeente een tekening in van het te bouwen emplacement
van ruim 200 m lang. Dit vond de gemeente, die immers
de benodigde gronden moest aankopen en gratis moest
overdragen, te veel; zij liet een deskundige een contra
expertise maken. Daaruit bleek dat slechts 140 meter
lengte nodig was terwijl toch aan alle wettelijke eisen zou
worden voldaan. Hiermee stemt de HIJSM in. Het gaat
echter moeizaam. Bij raadsbesluit van 8 Juli 1903 wordt
van C. Bakker 24.10 are voor 500,= en van C. Admiraal
1.79 are voor ƒ107,40 aangekocht. Omdat de spoorweg
eigendom van de Staat is, moeten deze gronden dan ook
20 oei
DC CCNORACH