zien van cement-regenbakken ter verkrijging van goed drinkwater. Om dezelfde reden kreeg de halte in 1894 een welput. Het verzoek van de gemeente om het slecht verlichte station te voorzien van electrisch licht nadat zij de (bovengrondse) electriciteitsleidingen langs de Stati onsweg heeft aangelegd wordt niet gehonoreerd omdat dat te duur is. Het is echter niet onlogisch dat zowel de HIJSM als de Minister weigert om Heiloo de status van station te geven: gestaag daalt het aantal reizigers dat van de halte gebruik maakt. Pas na 1900 groeit het aantal reizigers weer. Dit kan ook aan de dienstregeling gelegen hebben: tussen 1880 en 1890 rijden er tussen Uitgeest en Alkmaar 10 treinen per dag die niet eens allemaal in Heiloo stoppen: in de richting Uitgeest stoppen slechts twee treinen! In 1888 sluit de HIJSM de perrons voor niet-reizigers. Hierdoor zijn de Heilooërs in de omgeving van het station ook op andere wijze gedupeerd. Het hulppostkantoor staat in de Kerkbuurt en de mensen in de omgeving van de halte plachten hun brieven in de bus van de post- spoorwagens aan de halte te brengen; dit was nu niet meer mogelijk. Bij de aanleg van de spoorlijn waren meteen telegraaflij nen (op palen langs de spoorweg) aangelegd om de communicatie tussen de stations te verzekeren. Deze waren aanvankelijk uitsluitend bestemd voor het gebruik van de spoorweg zelf; later werd deze telegraaf ook open gesteld voor het publiek. Tegen betaling kon men een telegram verzenden en ook ontvangen met als adressering "station restante". Met ingang van 1892 werd deze moge lijkheid ook voor Heiloo geopend; na overleg met de HIJSM en de haltechef stelde de Gemeente de plaatselijke Afb.: 3: in 1908 wordt een grotere wachtruimte gebouwd op het tweede perron; de woning van de stationschef is vergroot door een opbouw op het dak van het stationsgebouw. brievenbesteller Cornelis Morsch, (hij staat bekend als een zeer fatsoenlijk man, geheel vrij van sterke drank, nooit in aanraking geweest met politie of justitie) die naast de halte woonde, aan om de telegrammen aan de geadresseerden te bezorgen. Hij werd officieel door het Gemeentebestuur gemachtigd tot het in ontvangst nemen en bestellen der telegrammen "station restante" en kreeg hiervoor van gemeentewege een vergoeding van 100,= per jaar. Hier mee heeft Heiloo feitelijk, aldus de Gemeente, het volle genot van een telegraafkantoor. Omdat dit niet landelijk bekend werd, werden er nog steeds telegrammen voor Heiloo in Alkmaar bezorgd, die dan (lopend!) te bestem der plaatse in Heiloo werden gebracht. Na een landelijke bekendmaking, op verzoek van de gemeente, verbeterde de toestand. Twee jaar later kunnen ook de telegrammen voor Limmen aan de halte worden bezorgd en wordt Morsch ook hiervoor gemachtigd. In de jaren 1898 en 1899 wordt gewerkt aan de spoorver- dubbeling tussen Uitgeest en Alkmaar. Hiervoor behoefde geen grond te worden aangekocht, want bij de aankoop in 1865 was reeds met de aanleg van dubbel spoor reke ning gehouden. Wel gaven de werkzaamheden overlast, maar: Tijdens de uitvoering der werken zal voor het behoud van passage over de wegen door hulpwegen en voor de onbe lemmerde afvoer der waterlopen door gepaste middelen zooveel mogelijk worden zorggedragen. Andere overlast was er wel. De ploeg arbeiders die er werkzaam was, ook des nachts, meest polderjongens, 20 of 40 man sterk, maakten zodanig amok in de herberg bij het station, dat de Burge meester assistentie van een rijksveldwachter moest vragen. Het betekent voor Heiloo dat er in 1899 een tweede perron wordt aangelegd aan de westzijde van het tweede (nieuwe) spoor. In de officiële stukken staat vermeld "Het maken van een tweede perron met overkapping op het halte emplacement te Heiloo, f 627,90". Hier wordt onder overkapping slechts een simpele abri verstaan. Ook dit tweede perron is een laag, smal en kort perron, slechts 150 m lang (het andere perron is maar 120 m lang). Twee jaar later worden de afsluitbomen bij het station vervangen door een stel wipsluitbomen met ijzeren hangwerken en wordt er een goederenbergplaats gebouwd. Het is een echt station geworden. In de officiële stukken van de HIJSM wordt in deze tijd zowel de benaming halte als station gebruikt. Aanleg van een goederenoverslagplaats In 1897 begon de stoomtram Haarlem-Alkmaar te rijden over de Rijksstraatweg. Kort hierna reeds werd er ter hoogte van de huidige Stationsweg een zijspoor aangelegd ios 19 Hciloa. Stciion.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 21