zien van cement-regenbakken ter verkrijging van goed
drinkwater. Om dezelfde reden kreeg de halte in 1894 een
welput. Het verzoek van de gemeente om het slecht
verlichte station te voorzien van electrisch licht nadat zij
de (bovengrondse) electriciteitsleidingen langs de Stati
onsweg heeft aangelegd wordt niet gehonoreerd omdat
dat te duur is.
Het is echter niet onlogisch dat zowel de HIJSM als de
Minister weigert om Heiloo de status van station te geven:
gestaag daalt het aantal reizigers dat van de halte gebruik
maakt. Pas na 1900 groeit het aantal reizigers weer. Dit
kan ook aan de dienstregeling gelegen hebben: tussen
1880 en 1890 rijden er tussen Uitgeest en Alkmaar 10
treinen per dag die niet eens allemaal in Heiloo stoppen:
in de richting Uitgeest stoppen slechts twee treinen!
In 1888 sluit de HIJSM de perrons voor niet-reizigers.
Hierdoor zijn de Heilooërs in de omgeving van het station
ook op andere wijze gedupeerd. Het hulppostkantoor
staat in de Kerkbuurt en de mensen in de omgeving van
de halte plachten hun brieven in de bus van de post-
spoorwagens aan de halte te brengen; dit was nu niet meer
mogelijk.
Bij de aanleg van de spoorlijn waren meteen telegraaflij
nen (op palen langs de spoorweg) aangelegd om de
communicatie tussen de stations te verzekeren. Deze
waren aanvankelijk uitsluitend bestemd voor het gebruik
van de spoorweg zelf; later werd deze telegraaf ook open
gesteld voor het publiek. Tegen betaling kon men een
telegram verzenden en ook ontvangen met als adressering
"station restante". Met ingang van 1892 werd deze moge
lijkheid ook voor Heiloo geopend; na overleg met de
HIJSM en de haltechef stelde de Gemeente de plaatselijke
Afb.: 3: in 1908 wordt een grotere wachtruimte gebouwd op
het tweede perron; de woning van de stationschef is vergroot
door een opbouw op het dak van het stationsgebouw.
brievenbesteller Cornelis Morsch, (hij staat bekend als een
zeer fatsoenlijk man, geheel vrij van sterke drank, nooit in
aanraking geweest met politie of justitie) die naast de halte
woonde, aan om de telegrammen aan de geadresseerden
te bezorgen. Hij werd officieel door het Gemeentebestuur
gemachtigd tot het in ontvangst nemen en bestellen der
telegrammen "station restante" en kreeg hiervoor van
gemeentewege een vergoeding van 100,= per jaar. Hier
mee heeft Heiloo feitelijk, aldus de Gemeente, het volle
genot van een telegraafkantoor. Omdat dit niet landelijk
bekend werd, werden er nog steeds telegrammen voor
Heiloo in Alkmaar bezorgd, die dan (lopend!) te bestem
der plaatse in Heiloo werden gebracht. Na een landelijke
bekendmaking, op verzoek van de gemeente, verbeterde
de toestand. Twee jaar later kunnen ook de telegrammen
voor Limmen aan de halte worden bezorgd en wordt
Morsch ook hiervoor gemachtigd.
In de jaren 1898 en 1899 wordt gewerkt aan de spoorver-
dubbeling tussen Uitgeest en Alkmaar. Hiervoor behoefde
geen grond te worden aangekocht, want bij de aankoop
in 1865 was reeds met de aanleg van dubbel spoor reke
ning gehouden. Wel gaven de werkzaamheden overlast,
maar: Tijdens de uitvoering der werken zal voor het behoud
van passage over de wegen door hulpwegen en voor de onbe
lemmerde afvoer der waterlopen door gepaste middelen
zooveel mogelijk worden zorggedragen. Andere overlast was
er wel. De ploeg arbeiders die er werkzaam was, ook des
nachts, meest polderjongens, 20 of 40 man sterk, maakten
zodanig amok in de herberg bij het station, dat de Burge
meester assistentie van een rijksveldwachter moest vragen.
Het betekent voor Heiloo dat er in 1899 een tweede
perron wordt aangelegd aan de westzijde van het tweede
(nieuwe) spoor. In de officiële stukken staat vermeld "Het
maken van een tweede perron met overkapping op het halte
emplacement te Heiloo, f 627,90". Hier wordt onder
overkapping slechts een simpele abri verstaan. Ook dit
tweede perron is een laag, smal en kort perron, slechts 150
m lang (het andere perron is maar 120 m lang). Twee jaar
later worden de afsluitbomen bij het station vervangen
door een stel wipsluitbomen met ijzeren hangwerken en
wordt er een goederenbergplaats gebouwd.
Het is een echt station geworden. In de officiële stukken
van de HIJSM wordt in deze tijd zowel de benaming halte
als station gebruikt.
Aanleg van een goederenoverslagplaats
In 1897 begon de stoomtram Haarlem-Alkmaar te rijden
over de Rijksstraatweg. Kort hierna reeds werd er ter
hoogte van de huidige Stationsweg een zijspoor aangelegd
ios 19
Hciloa. Stciion.