km/uur reed. Hierdoor bekwam hij ernstige kneuzingen en werd overgebracht naar Huize Overweg, waar hij door de dorpsdokter werd onderzocht en werd verpleegd. Naar een echt station? Heiloo had nu een halte waar enkele treinen per dag stopten. De volgende wens van de gemeente was om een echt station te krijgen. In de raadsvergadering van Woens dag 26 Januari 1887 vestigt de Burgemeester de aandacht van de gemeenteraad op de grote wenselijkheid voor deze gemeente dat de halte in een station wordt veranderd. De Raad machtigt de Burgemeester om terzake de nodige stappen te ondernemen. Deze laat er geen gras over groeien. Op 31 Januari 1887 gaat er een brief naar de Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid met het verzoek om de halte tot een station te verheffen, zodat ook bestellingen en vrachtgoederenvervoer kunnen plaatsheb ben - de halte is alleen voor personenvervoer. In 1877, zo argumenteert de Burgemeester, had de gemeente nog geen 1300 zielen, nu al 1646. Het is dan ook een behoef te dat ook vrachtgoederen kunnen worden aangenomen en afgeleverd. Alles wat in de Gemeente in- of uitgevoerd wordt, moet nu eerst van of naar Alkmaar worden gebracht per wagen, om daar overgeladen te worden op het spoor. Dit is nadelig voor de neringdoenden, de warmoeziers en de landbouwende stand. Het personenvervoer dekt thans ruimschoots de kosten van de halte en de Burgemeester is ervan overtuigd dat dit van een station in nog ruimere mate het geval zal zijn. Bovendien kunnen er nu van de halte geen plaatsbewijzen verder dan Amsterdam en Haar lem gekocht worden: reizigers die verder willen reizen moeten op de stations van deze steden weer een nieuw kaartje kopen, hetgeen lastig is, zeker als je bagage bij je hebt. Op dezelfde dag gaat er ook een brief naar de Raad van Administratie van de HIJSM (de Hollandsch IJzeren Spoorweg Maatschappij) met de vraag het verzoek aan de Minister te ondersteunen en een gunstig advies uit te brengen: De behoefte aan een ruimere verkeersmogelijk heid doet zich zo algemeen voelen: Het isolement waarin de gemeente Heiloo verkeert ten gevolge van het volslagen gebrek aan vervoersvoorzieningen ofwel te water als te land maken dat door de ingezetenen zeer verlangend wordt uitgezien naar een flinke uitbreiding aan het station alhier. Drie maanden later - het is de gemeente ernst - besluit de gemeenteraad de benodigde grond voor uitbreiding van de halte gratis aan de Staat ter beschikking te stellen en pogingen aan te wenden om deze grond, eigendom van E Bakker Azn., voor maximaal 250,= aan te kopen. De brief met dit aanbod helpt niet. Het verzoek en het aanbod worden door de Minister afgewezen. Wel wordt dit jaar al de Breedelaan (nu de Stationsweg), een puinweg, vanaf de Rijksstraatweg tot aan de halte door de gemeente begrind met een paardepad voor 900,=, zodat de toegang tot de halte aanmerkelijk verbetert. Personeelsuitbreiding Het volgend jaar komt de zaak weer in de raad ter sprake. Dan vraagt de gemeente ook om meer personeel aan de halte. De halte wordt bediend door slechts één haltechef, Jacob Frankfort, 53 jaar oud, die overigens bekend staat als een flink, eerlijk en bedaard man. Deze moet geheel alleen de wissels en de twee afsluithekken bedienen en de telegrammen aannemen. Zelfs tweemaal daags dient de halte als wisselplaats voor de treinen, wat extra werk ople vert. Een betere bewaking van de overweg is belangrijk vanwege de verbinding tussen de twee kommen van de gemeente. Nu biedt de gemeente aan om, als de halte tot station wordt omgevormd, dit te steunen door met een nader te bepalen bedrag de opbrengst te garanderen. Toch komt er nog geen station. Wel wordt er een tweede beambte aan de halte geplaatst. Uiteraard was dat een man; tot 1879 nam de HIJSM geen vrouwen in dienst. Vanaf dat jaar konden ook vrouwen bij de HIJSM werken, maar niet als stationschef of treinbeambte. Nu werden vele vrouwen in dienst genomen als overwegwachteres; op de lijn Amster dam-De Helder waren binnen een paar jaar nagenoeg alle bewaakte spoorwegovergangen, ook die te Heiloo, bediend door vrouwen; dit betekende voor de HIJSM een grote besparing. Er vinden slechts kleine verbeteringen plaats: in 1885 worden de wachterswoningen opnieuw geverfd en voor- Afb. 2: het station omstreeks de eeuwwisseling, kort na de spoorverdubbeling; links het tweede perron met een kleine abri. 18 spi

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2018 | | pagina 20