Afb. 6b: Reccmstructie van een plaggenput op het archeolo- gisch-educatieve erf in Firdgum, Friesland Op het raamwerk (afb. 7) werden dan de elders gestoken plaggen, (zoden) van veen-, klei- of grasgronden tot een Afb. 7: Raamwerk in een plaggenput uit de vroege Middel eeuwen cilindrische schacht opgestapeld. J/anaf de Romeinse tijd werd in plaats van een houten raamwerk een afge dankt karrenwiel als fundering gebruikt. In de loop van het onderzoek zijn in Zuiderloo acht karrenwielen uit de Romeinse tijd en tenminste vier uit de vroege middel eeuwen opgegraven. Voordat een karrenwiel als funde ring in een plaggenput is geplaatst, heeft men eerst de spaken van het wiel eraf gehakt. De wielen zijn dan ook zonder naaf en spaken gevonden. Hooguit bevonden zich in de spaakgaten in de velg nog resten van spaken. Geen van de wielen was trouwens voorzien van een ijzeren buitenband, zoals we dit van karrenwielen uithis- torische tijden kennen. De opgegraven karrenwielen bestaan uit vijf velgsegmenten die met houten verbin- dingspennen aan elkaar zijn gevoegd. Bij de oudste karrenwielen uit de Romeinse periode (afb. 8) is de velg van eik of essenhout, en zijn de spaken van eik of wege- doorn, net zoals de verbindingspennen tussen de afzon derlijke velgsegmenten. In de vroege middeleeuwen heeft men voor velg, spaken en verbindingspennen Afb. 8: Boven: een karrenwiel onderin een plaggenput uit de Romeinse periode. Onder: het karrenwiel na de vrijleg- ging. y® 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2017 | | pagina 9