SPOORWEG IN HEILOO Mr. W.A.M. Admiraal Aft>. 1: De achterzijde van het le station in 1920. Inleiding Op 24 September 1839 werd door de particuliere maat schappij de HIJSM, de Hollandsch IJzeren Spoorweg Maatschappij, de eerste spoorweg in Nederland, van Amsterdam naar Haarlem, voor het publiek opengesteld. Deze lijn werd doorgetrokken via Leiden en Den Haag naar Rotterdam. Ook via particulier initiatief kwamen tot stand de spoorwegen Amsterdam - Utrecht - Arnhem door de Rijn-Spoorweg in 1853 en Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Kampen door de Nederlandsche Centraal- Spoorweg-Maatschappij in 1863. In die tijd was het gebruikelijk dat de spoorwegen werden aangelegd door particuliere maatschappijen op basis van een door de overheid verleende concessie. Er werden wel plannen gemaakt voor andere spoorwegen, maar die kwamen niet van de grond. Zo was er al in 1845 een concessie aangevraagd voor een spoorlijn van Den Helder tot Haarlem met een stoombootverbinding tussen Den Helder en Harlingen. Omstreeks 1846 hebben de concessionarissen weer een aanvullend plan ingediend, namelijk bij Castricum een aftakking van de lijn naar de Zaanstreek en naar de Zuiderzeesteden. Deze concessie is op niets uitgelopen, waarschijnlijk omdat Defensie bezwaar maakte tegen het doorbreken van de vesting Den Helder. Een zekere G. Morel uit Parijs vroeg en verkreeg bij Koninklijk Besluit van 21 September 1856 een concessie voor de verbinding van Nieuwediep (dit is Den Helder) langs Alkmaar, Castricum en de Zaan streek naar Amsterdam, maar ook hij slaagde er niet in deze concessie te verwerkelijken. Ook elders in den lande kwamen parti culiere initiatieven niet of slecht van de grond. Dit was voor de Regering reden om te kiezen voor een nieuwe opzet voor de aanleg van spoorwegen. Na veel discussie werd de wet van 18 Augustus 1860 (Stbl. 45) aangenomen. Deze hield met betrekking tot de spoorlijnen in dat de Staat de hoofd spoorlijnen zou aanleggen en dat particuliere maat schappijen deze zouden exploiteren. Het betrof een tiental lijnen aangeduid met de letters A tot en met K. Artikel 2 van deze wet luidt: "Deze lijnen loopen van Amsterdam door de Zaanstreek, of van Haarlem, langs Alkmaar tot het Nieuwe Diep". Jaarlijks zou er 10.000.000,= worden uitgetrokken voor de aanleg van deze spoorlijnen. De nieuw aan te leggen spoorlijnen zouden worden geëxploiteerd door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (de SS). Echter, de lijn K, Nieuwediep Den Helder) - Alkmaar - Uitgeest - Zaandam - Amsterdam kreeg de HIJSM voor 50 jaar in exploitatie bij concessie van 11 Augustus 1863 omdat deze lijn los stond van de overige aan te leggen spoorlij nen en zou aansluiten op het net van de HIJSM. Aanvankelijk was het nog niet zeker welke richting de staatsspoorweg ten zuiden van Alkmaar zou krijgen. De IJpolders met het Noordzeekanaal bestonden nog niet (met de aanleg van het kanaal en de inpoldering zou in ü'rtj. F. ftratf. Station, /leitoo. 20 <2&i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2017 | | pagina 22