lozen zouden ook daar echter weer niet aan meedoen. Het werk is daarna voortgezet. Men had verwacht dat de aanleg van de nieuwe weg naar de Egmonden voor de werklozen een uitkomst zou zijn. De start was echter niet erg gelukkig. Maar na deze strubbelingen werden de werkzaamheden dan toch voortgezet. Het wegdek werd van klinkers gemaakt, met daarnaast rijwielpaden van beton. Hier en daar werden open ruimtes gelaten om een vrij uitzicht te houden op mooie punten zoals duinen, torens en molens. Van de kuilen waaruit het voor de weg benodigde zand was gehaald, werden fraaie waterpartijen gemaakt. Behalve de twintig meter die nodig waren voor een weg met bermen en rijwielpaden kocht de gemeente aan weerszijden van de weg nog een strook van 30 meter breed. Op advies van wethouder Opdam werden de stroken door werklozen in de zogenaamde wachtweken geschikt gemaakt voor de verbouw van erwten en bo- nen. Het was niet zo dat de gemeente daar veel voordeel van had gehad, maar de mensen hadden er toch werk door en behoefden niet gesteund te worden. Openstelling Op 24 juli 1935 konden zowel de Kanaalweg als de Zeeweg worden opengesteld. Burgemeester Van Foreest ging in zijn openingswoord in op de geschiedenis. Hij noemde het een vreugdevolle dag voor het dorp. De oude zegswijze: "Waar een wil is, is een weg" werd door hem veranderd in "Waar een wil is, komt een weg". Beide wegen waren weliswaar niet gemakkelijk tot stand gekomen, maar nu ze gereed waren kon Heiloo er trots op zijn. Er was een weg van oost naar west aangelegd en er was een verbinding met groot water tot stand geko men. Bovendien was er nuttig werk verricht ten bate van de werklozen. De burgemeester bracht dank aan alien die hun mede- werking verleenden. In de eerste plaats de raadsleden Opdam en Kostelijk die een belangrijk aandeel hadden in de aanleg en verder aan de uitvoerders, de architect Verheij, de architect van Nes voor de beplanting en te- vens aan de ambtenaren, de opzichters en de werklieden zelf. Tot zover burgemeester Van Foreest. Nadat door het gemeentebestuur koffie was aangeboden, begaven de genodigden zich met de inmiddels voorge- reden auto's naar de Kanaalweg, de voormalige Bullaan. Aan het begin van de weg was een perkje geraniums aan gelegd en een eindje verderop was een ereboog geplaatst, waaromheen zich al een groot aantal mensen had op- gesteld om getuige te kunnen zijn van een voor Heiloo historische gebeurtenis. Het muziekgezelschap Eensge- zindheid had zich achter het vaandel opgesteld en een dochtertje van het raadslid dr. Barnhoorn stond gereed om een schaar aan te bieden aan de Commissaris van de Koningin, die daarop het lint doorknipte dat tot dan de vrije doorgang afsloot. Hierna ging een hoera op en zette de muziek het Wilhelmus in. Vervolgens reden de auto's over de 5 meter brede weg naar het kanaal. Aan weerszijden van de ruim 3 kilometer lange weg waren bomen geplant. De weg bood Heiloo de gelegenheid tot de aanleg van een goede los- en laadplaats voor af- en aan te voeren vrachten. De toen nog weinige bewoners van de weg hadden de vlag uitgestoken. Afb. 3. Feestelijke openstelling Kanaalweg en Zeeweg op 24 juli 1935 Aan de Zeeweg, waar eveneens erebogen waren geplaatst, herhaalde zich hetzelfde ritueel: muziek, het doorknip- pen van het lint, hoerageroep en het nemen van foto's. Naar men verwachtte zou deze weg over enige jaren stel- lig tot een der mooiste wegen van de streek behoren met zijn bebossing en mooie uitzichten, zijn bloemen en wa terpartijen waarvan door wandelaars zou kunnen wor den genoten. Voor hun gemak waren hier en daar dan ook al banken geplaatst. Deze weg verkortte Heiloo's verbinding met de zee met ongeveer 4 kilometer en dat is ongeveer de helft van de Vennewatersweg. Toen ook de Zeeweg tot het einde was afgereden werd de terugreis naar Heiloo aanvaard. De crisisjaren hadden daarmee toch nog een positief re- sultaat opgeleverd. ^11

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2013 | | pagina 13