De keien voor het wegdek daarvan moesten namelijk uit Alkmaar komen en dat heeft nogal voor strubbelin- gen gezorgd. In oktober 1934 deed zich namelijk een arbeidsconflict voor bij het keien lossen aan de Han- delskade in Alkmaar. De gemeente Heiloo had acht ar beiders opdracht gegeven een schip met granietstenen te lossen. De keien moesten gebruikt worden bij de aanleg van de Kanaalweg en de Zeeweg. De lossers van Alkmaar voelden zich hierbij achtergesteld. Zij beriepen zich op het gewoonterecht en omdat het schip in Alkmaar ge- lost werd, wilden ze niet dat daarbij arbeiders uit Heiloo werkzaam zouden zijn. Politietoezicht bleek dringend nodig. Echter, de arbeiders uit Heiloo weigerden toen onder dit toezicht het werk te hervatten. Er ontstond een gespannen sfeer, maar onderling overleg tussen de Alkmaarse lossers en de arbeiders uit Heiloo resulteerde erin dat de laatsten hun karwei konden afmaken. Men heeft zich overigens lange tijd afgevraagd wat het nut van de Kanaalweg was. Hij liep immers dood tegen het Noord-Hollands Kanaal. A1 voordat met de aanleg was begonnen was er al sprake van een verbinding van Heiloo met Egmond aan Zee. Daartoe zou de Stations- weg worden verbreed en zo zou men uiteindelijk een prachtweg van het Noord-Hollands Kanaal naar de zee krijgen. Maar wat zou de Kanaalweg als aansluiting naar de zee moeten betekenen? Dat er bij het Noord- Hollands Kanaal veel plezierboten zouden aanleggen en dagjesmensen dan via de Kanaalweg naar zee zouden gaan achtten critici wel erg ver gezocht. Problemen bij de aanleg van de Zeeweg En toen kwam burgemeester Van Foreest met het plan om een weg naar zee aan te leggen waardoor een lang gekoesterde wens zou kunnen worden verwezenlijkt. In augustus 1933 besloot de gemeenteraad de Zeeweg ook tot uitvoering te gaan brengen. De kosten hiervan zouden f 251.000,- bedragen en het werk zou ook in werkverschaffing worden uitgevoerd. Toen men zover was gekomen dat na het grondwerk het wegdek op de Kanaalweg kon worden aangebracht, heeft men daar het werk enige tijd stilgelegd om aan de aanleg van de Zeeweg voorrang te kunnen verlenen. In de eerste week van januari 1934 werden daarbij 100 werklozen aan het werk gezet. De werklozen begonnen te spitten langs de geprojec- teerde Zeeweg. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Toen de werklozen op een zaterdagmiddag hun uitke- ring op het gemeentehuis in ontvangst kwamen nemen werd hen medegedeeld dat, als men in het bezit wilde Afb. 2. Werklozen uit Heiloo bij de aanleg van de Zeeweg blijven van een steunuitkering, men hier voortaan voor moest werken aan een nieuwe weg naar de Egmonden. Dit wekte bij de werklozen grote ontevredenheid aange- zien er niet werd verteld hoe lang iedereen moest gaan werken voor zijn steun. De ontstemming werd groot. Aanvankelijk wilde men staken, omdat niemand wist wat men zou gaan verdienen. Een bezadigd woord van raadslid Dekker zorgde er echter voor dat de rooms-ka- tholieken wel met het werk zouden beginnen. Ook het raadslid Kostelijk had daartoe geadviseerd. De voorman- nen van de in een vakbond georganiseerde werklozen, de heren Hariot en Praag, hadden een onderhoud met B en W aangevraagd en daarbij werd overeenstemming bereikt. Men kwam toen terug op het besluit te gaan sta ken. Omdat de katholieke arbeiders toch aan het werk zouden gaan, wilde men geen 'slachtoffer' worden. Aan het eind van de eerste werkweek heeft de heer Kos telijk het verrichte werk opgemeten, de ploegen werden immers per meter betaald. Tevens werd bekend gemaakt dat er naast de f 10,-, die anders als steun werd uitge- keerd, een toeslag zou worden uitbetaald van 1 cent per vierkante meter. Deze regeling was goed bedoeld, maar de beste werklieden kregen hierdoor wel een voorsprong en dat waren uit de aard van hun beroep de tuinders. Men was dus voor een deel tevreden, maar een ander deel vond het loon toch te laag. Er werden die zater- dag lonen uitgekeerd van f 12 tot f 14 per week. Het was moeilijk voor de werklozencommissie om iedereen tevreden te stellen. Er werden toen opnieuw plannen gemaakt om te gaan staken. De rooms- katholieke werk- 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2013 | | pagina 12