De keien voor het wegdek daarvan moesten namelijk
uit Alkmaar komen en dat heeft nogal voor strubbelin-
gen gezorgd. In oktober 1934 deed zich namelijk een
arbeidsconflict voor bij het keien lossen aan de Han-
delskade in Alkmaar. De gemeente Heiloo had acht ar
beiders opdracht gegeven een schip met granietstenen te
lossen. De keien moesten gebruikt worden bij de aanleg
van de Kanaalweg en de Zeeweg. De lossers van Alkmaar
voelden zich hierbij achtergesteld. Zij beriepen zich op
het gewoonterecht en omdat het schip in Alkmaar ge-
lost werd, wilden ze niet dat daarbij arbeiders uit Heiloo
werkzaam zouden zijn. Politietoezicht bleek dringend
nodig. Echter, de arbeiders uit Heiloo weigerden toen
onder dit toezicht het werk te hervatten. Er ontstond
een gespannen sfeer, maar onderling overleg tussen de
Alkmaarse lossers en de arbeiders uit Heiloo resulteerde
erin dat de laatsten hun karwei konden afmaken.
Men heeft zich overigens lange tijd afgevraagd wat het
nut van de Kanaalweg was. Hij liep immers dood tegen
het Noord-Hollands Kanaal. A1 voordat met de aanleg
was begonnen was er al sprake van een verbinding van
Heiloo met Egmond aan Zee. Daartoe zou de Stations-
weg worden verbreed en zo zou men uiteindelijk een
prachtweg van het Noord-Hollands Kanaal naar de zee
krijgen. Maar wat zou de Kanaalweg als aansluiting
naar de zee moeten betekenen? Dat er bij het Noord-
Hollands Kanaal veel plezierboten zouden aanleggen en
dagjesmensen dan via de Kanaalweg naar zee zouden
gaan achtten critici wel erg ver gezocht.
Problemen bij de aanleg van de Zeeweg
En toen kwam burgemeester Van Foreest met het plan
om een weg naar zee aan te leggen waardoor een lang
gekoesterde wens zou kunnen worden verwezenlijkt.
In augustus 1933 besloot de gemeenteraad de Zeeweg
ook tot uitvoering te gaan brengen. De kosten hiervan
zouden f 251.000,- bedragen en het werk zou ook in
werkverschaffing worden uitgevoerd.
Toen men zover was gekomen dat na het grondwerk
het wegdek op de Kanaalweg kon worden aangebracht,
heeft men daar het werk enige tijd stilgelegd om aan
de aanleg van de Zeeweg voorrang te kunnen verlenen.
In de eerste week van januari 1934 werden daarbij 100
werklozen aan het werk gezet.
De werklozen begonnen te spitten langs de geprojec-
teerde Zeeweg. Dat ging echter niet zonder slag of stoot.
Toen de werklozen op een zaterdagmiddag hun uitke-
ring op het gemeentehuis in ontvangst kwamen nemen
werd hen medegedeeld dat, als men in het bezit wilde
Afb. 2. Werklozen uit Heiloo bij de aanleg van de Zeeweg
blijven van een steunuitkering, men hier voortaan voor
moest werken aan een nieuwe weg naar de Egmonden.
Dit wekte bij de werklozen grote ontevredenheid aange-
zien er niet werd verteld hoe lang iedereen moest gaan
werken voor zijn steun. De ontstemming werd groot.
Aanvankelijk wilde men staken, omdat niemand wist
wat men zou gaan verdienen. Een bezadigd woord van
raadslid Dekker zorgde er echter voor dat de rooms-ka-
tholieken wel met het werk zouden beginnen. Ook het
raadslid Kostelijk had daartoe geadviseerd. De voorman-
nen van de in een vakbond georganiseerde werklozen,
de heren Hariot en Praag, hadden een onderhoud met
B en W aangevraagd en daarbij werd overeenstemming
bereikt. Men kwam toen terug op het besluit te gaan sta
ken. Omdat de katholieke arbeiders toch aan het werk
zouden gaan, wilde men geen 'slachtoffer' worden.
Aan het eind van de eerste werkweek heeft de heer Kos
telijk het verrichte werk opgemeten, de ploegen werden
immers per meter betaald. Tevens werd bekend gemaakt
dat er naast de f 10,-, die anders als steun werd uitge-
keerd, een toeslag zou worden uitbetaald van 1 cent per
vierkante meter. Deze regeling was goed bedoeld, maar
de beste werklieden kregen hierdoor wel een voorsprong
en dat waren uit de aard van hun beroep de tuinders.
Men was dus voor een deel tevreden, maar een ander
deel vond het loon toch te laag. Er werden die zater-
dag lonen uitgekeerd van f 12 tot f 14 per week. Het
was moeilijk voor de werklozencommissie om iedereen
tevreden te stellen. Er werden toen opnieuw plannen
gemaakt om te gaan staken. De rooms- katholieke werk-
10