SISJAREN 1930 -1940
Jan de Gruijter
Deel 3,
1932 - 1935: Aanleg van de
Kanaalweg en Zeeweg
In de Heylooer Cronyck van augustus/september 2013
zijn de crisisjaren van 1930 - 1940 in Heiloo in twee de-
len beschreven. Een belangrijk onderdeel daarvan waren
de maatregelen die werden genomen met betrekking tot
de zogenaamde 'werkverschaffing'. De twee meest aan-
sprekende projecten die in de crisisjaren van de vorige
eeuw in het kader van de werkverschaffing in Heiloo tot
stand zijn gekomen zijn de Kanaalweg en de Zeeweg.
Daarom zullen we er hier wat uitgebreider op ingaan.
De voorgeschiedenis
De plannen om van Heiloo een weg naar het Noord-
Hollands Kanaal te maken dateerden al van 1918. Toen
opperde wethouder Maas Geesteranus het idee om zo'n
weg te doen graven. De gemeenteraad betuigde daarmee
zijn instemming, waarna het uitwerken van de plannen
werd opgedragen aan de heer Mann te Alkmaar. De kos-
ten zouden ongeveer een ton bedragen. Tot uitvoering
daarvan is het niet gekomen en de plannen werden op-
geborgen. Eerst in 1928 kwamen ze weer tevoorschijn.
Toen werd er door Provinciale Staten een commissie
ingesteld voor een herziening van het wegenplan. Het
Provinciaal Bestuur zette de aan te leggen weg naar het
kanaal op het provinciale wegenplan, waardoor aanleg
verzekerd leek, maar zo vlot ging het nu ook weer niet.
Veel grondeigenaren vroegen te veel voor hun terrein.
Teleurgesteld door de geringe medewerking heefit men
de plannen toen weer laten liggen. Totdat een paar jaar
later, in 1932, de werkloosheid in de gemeente ten
gevolge van de crisis zodanig toenam dat er diende te
worden uitgezien naar productief werk. Het gemeente-
bestuur wist gedaan te krijgen dat de weg kon worden
aangelegd in werkverschaffing, met een uitkering uit het
wegenfonds.
Afb. 1. Burgemeester Van Foreest omringd door gemeen-
teraadsleden en genodigden bij de oplevering van het
nieuwe raadhuis in 1927
De Kanaalweg
Eind 1932 is men begonnen met het grondwerk voor
de Kanaalweg. Men had ook al wel zijn gedachten laten
gaan over het aanleggen van de Zeeweg, maar die plan
nen waren nog niet uitgewerkt. De verbinding met Eg-
mond was aanvankelijk gedacht via een verbetering van
de Vennewatersweg. Pas later kwam het idee op om een
compleet nieuwe Zeeweg aan te leggen. Derhalve werd
eerst begonnen met de Kanaalweg. De aanleg van deze
weg zou f 143.000,- gaan kosten.
In maart 1933 was de 3300 meter lange weg wat het
grove werk en het sloten graven betreft, op 300 meter
na, klaar. De totale breedte van de weg werd 17 meter.
Voor het ophogen van de weg werd gezorgd door het af-
graven van een 5 Vi hectare groot weiland. Een hoeveel-
heid van 22000 kubieke meter zand was reeds vervoerd
over smalspoor. Het aanleggen van de weg ging veel
sneller dan men had verwacht. Het grote aantal werk-
lozen, gemiddeld 75 per week, verzette heel wat werk.
Met de bruggenbouw vlotte het echter niet zo best. Er
moest telkens weer gewacht worden op goedkeuring van
Gedeputeerde Staten.
Met het aanbrengen van het wegdek heeft men uiteinde-
lijk gewacht tot ook de Zeeweg zou worden aangelegd.
Sn® 9