rolletjes historisch textiel. Een dergelijk stoffenwinkeltje
in miniatuurformaat is uniek in Nederland. Op het
wandkastje rechts liggen voor de negentiende-eeuwse
buste enkele ellenmaten.
3. De kamer met de groene schouw is ingericht als
damessalon. Deze lage, Engelse schouw uit de achttiende
eeuw gaf een betere trek, minder warmteverlies en was
veiliger dan de hoge zeventiende-eeuwse schouw. Op de
boezem hangt een lage spiegel uit 1710-1730 in Lode-
wijk XlV-stijl die is aangebracht door Maria van
Egmond van de Nijenburg. Naast de schouw staat een
andere, kleinere Florapop. Op de voorgrond is een
toilettafel met een spiegel, ivoren borsteltjes en kande-
laartje te zien op de grond ervoor staan twee bloemen-
mandjes. De muiltjes, de stofFer en bezems, de twee
gueridons (kleine tafeltjes) en het wandrekje rechts, de
kroonluchter en het tafeltje met theeserviesje zijn
allemaal van ivoor.
4. De centrale ingangspartij met vestibule bevindt zich op
de eerste verdieping, de zogenaamde beletage. Daarvoor
bevindt zich een bordes met een balustrade. In het
bovenlicht zijn de initialen van Maria van Egmond van
de Nijenburg aangebracht. In de hal staat, enigszins
verdekt opgesteld, een koetsier bij een draagkoets. De
deur naar de herenkamer staat halfopen.
5. De herenkamer heeft een schouw uit circa 1680, de
boezem is in de achttiende eeuw beplakt met een voor-
stelling van Mercurius, Amor en een dame. Er zitten
twee heren aan tafel een pijp te roken, terwijl een katho-
lieke geestelijke (te herkennen aan de bonnet op zijn
hoofd) binnenkomt29. De man rechts heeft een jak van
rood bedrukte Hollandse katoen, een rood geruite broek
en een goudse pijp in de rechter hand30. Heren droegen
in die tijd vaak een hoofddeksel in huis. Verder zijn
onder andere een tabakspot en een stoofje met vuur-
testje te zien. Het glazen vogelkooitje op de grond voor-
aan is minutieus gerestaureerd. {afb.9) Het eikenhou-
ten buffetje rechts uit circa 1700 is ingericht als
kunstkabinetje31.
6. In de gele kraamkamer zijn het hemelbed, de wieg, de
luiermand en de tafel met gele zijde gestoffeerd, op de
tafel staan een porseleinen en een zilveren schotel, deze
zijn later toegevoegd. Het hemelbed is gedeeltelijk
versierd met een historische, geelzijden kousenband van
normaal formaat. Rechts achter de wieg een bakermat
met babykleertjes. In een bakermat kon de min plaats-
Afb. 8. Flora uit de stoffenwinkel
nemen om het kindje te voeden. Zelf de borst geven
werd in de late zeventiende en vroege achttiende eeuw
voor dames uit de betere kringen ongepast gevonden.
7. In de waskamer staat linksachter een droogrek met
kleerstokken, verder zijn er een linnenpers, een wastobbe
en een wasmand. Tegen de achterwand hangt een bord
met afbeeldingen en namen van het wasgoed en vakjes
om de aantallen van het wasgoed in te vullen. afb.10
De poppen zijn uit het derde kwart van de zeven
tiende eeuw, hun hoofden en ledematen zijn van was.
De gezichtjes zijn expressief en hebben een eigen karakter.
Dit is goed te zien bij de kantklossende vrouw linksvoor.
De spinster is gemonteerd op een vlondertje, het spin-
nenwiel ontbreekt. Het is waarschijnlijk verloren
gegaan. Omdat de figuren oude mensen voorstellen, heb
ben ze 'ouderwetse' kleding aan32.
8. In de keuken zitten een Waterlandse boer en een min,
een voedster. (zie afbeelding op de omslag) De boer heeft
het kostuum van een zeeman ofvisser uit Noord-Holland,
6 ePi