5. herenkamer, 6. kraamkamer, 7. waskamer, 8. keuken, 9. blauwe kamertje, 10. kamer van 'filosoof en landmeters, 11kinderkamer. 1De grote zaal is de representatieve ontvangkamer, die zoals bij veel poppenhuizen ingericht is voor kraambe- zoek. De kraamvrouw ligt in het hemelbed met het ingebakerde kindje op haar arm, negen dagen na de bevalling kon het echte kraambezoek beginnen. afb6) Daarvoor kwamen alleen de naaste vrouwelijke familie- leden die ook bij de bevalling aanwezig waren geweest in aanmerking21. De poppen in deze kamer hebben verschillende afme- tingen. De verklaring hiervoor is, dat de inrichting in verschillende perioden tot stand kwam. De kleine poppen stellen waarschijnlijk volwassenen voor. Enkele poppen zijn uit hout vervaardigd, zij dragen kleding uit de achttiende eeuw. Houten poppen blijken zeldzaam te zijn22. Bij de meeste poppen zijn de hoofden, handen en onderbenen gemaakt van bijenwas, die verstevigd is met hars. De lichamen van deze poppen zijn gevormd uit metaaldraad met gebundelde biezen, omwikkeld met linnendraad en opgevuld met vlaspluksel. De gezichtjes zijn zorgvuldig gemodelleerd en gekleurd met was en zijn daardoor expressief, elke pop is uniek23. (afb. 7) De dame links van de tafel heeft om haar middel een chatelaine, dat is een gordel met een schaar en een reis- bestek in een foedraal eraan bevestigd. Het was gebrui- kelijk om bij een visite eigen bestek mee te nemen. De schouw heeft geslingerde zuilen in een Zuid-Nederlandse, barokke stijl. Op de schouw is het monogram van Maria Christina Heidanus te zien en een oosterse porseleinop- stelling. Dat was zeer in de mode. Op de schoorsteen- boezem is een geschilderd, vast schoorsteenstuk aange- bracht. Zo'n rijke aankleding van de schouw was in de tweede helft van de 17de eeuw doorgedrongen in de woonhuizen van de gegoede burgerij24. De twee Lodewijk XlV-spiegels en de wandarmen waren kostbaar en modieus. Op de tafel staan theekopjes en een schelpvor- mige schotel van oosters porselein, op de schotel een mandje gemaakt van een kersenpit, verder nog een zilveren kraantjeskan en twee rode theepotten, mogelijk Yixing, Chinees keramiek. De met groen fluweel beklede stoelen langs de wand zijn uit de jaren 1670-167525. De vloer en de wanden zijn beplakt met gedecoreerd papierbehang uit de late achttiende en vroege negentiende eeuw. De schil- derijtjes zijn geplakte medaillons geknipt uit behangpa- pier26. In andere poppenhuizen, zoals dat van Petronella Dunois, hangen echte, ingelijste schilderijtjes. (afb.3) Afb .6. De kraamvrouw in het statiebed Afb. 7. Houten pop links en rechts met gezichtje van was. (Compositie foto van poppen uit de 'grote zaal' en 'stoffen- winkel. 2. In de unieke stoffenwinkel springt de Florapop het meest in het oog. (afb. 8) Zij is de personificatie van de lente, absoluut uniek in haar soort, haar hoofd, voeten en handen zijn van was, de sjaals en bloemen van zijde, zij wordt rond 1685 gedateerd. De dame met blauw gestreepte japon achter haar heeft een hoge fontangemuts of -kapsel, een dracht in de Lodewijk XlV-stijl die rond 1690 populair werd". Inte- ressant in dit vertrek zijn de wandarm (wandlamp) en het ovalen vloermatje van gevlochten biezen, dat aan het eind van de zeventiende eeuw vervaardigd is28. De wandarm is later nagemaakt op normaal formaat en hangt nu in Nijenburg tegenover het poppenhuis aan de wand. Op de planken tegen de achterwand liggen So® 5

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2013 | | pagina 7