verband voor moeten gaan beijveren deze nieuwe weg
op het provinciale wegenplan te krijgen. Anders zou dit
plan onuitvoerbaar zijn. Was de raad van Egmond
Binnen hiertoe bereid of hield men vast aan de Venne-
watersweg? De geschiedenis heeft geleerd dat Egmond
Binnen zich bleef concentereren op de Vennewatersweg
en dat Heiloo zich is gaan bezig houden met een geheel
nieuwe verbinding Heiloo-Egmond.
Dat werd de Zeeweg (1933). Voordien, in 1932, werd
begonnen met de aanleg van de Kanaalweg. Aan de aanleg
van de Kanaalweg en de Zeeweg wordt een apart artikel
gewijd. Dat artikel verschijnt in een volgende Cronyck.
Crisiscomite
En de tijden werden alleen maar slechter. In augustus
1933 werd door de afdeling Heiloo van de eerder
genoemde Nationale Bond Het Mobilisatiekruis een
crisiscomite opgericht om de mensen iets extra's te
kunnen geven en ook om winkels die op de rand van
faillissement stonden te ondersteunen. De autoriteiten
waren tegen. Heiloo had tenslotte een goed functione-
rende werkverschaffing vanwege steunverlening door
het Burgerlijk Armbestuur en het tuinderkrediet. De
heer Smits, voorzitter van de bond, stelde dat een crisis
comite vruchtbaar werk zou kunnen doen en de mensen
niets liever wilden dan te werken om brood voor hun
gezin te verdienen. Als de overheid echter niet voldoen-
de werkobjecten heeft en er op de vrije markt geen werk
is, moet men noodgedwongen wel om steun vragen.
Verzuchting van een huisvrouw
Mevrouw H.-D. een huisvrouw van een gezin van zes
personen uit Heiloo verzuchtte in de Alkmaarsche Cou-
rant van 20 november 1934:
"Hoe moeten we rondkomen van 19,- steun? Voor de
huur gaat er 4,- af, voor de verplichte ziekenfondsen
betalen we 1,- en dan zijn er nog elektrisch licht en
brandstoffen. Er schiet 11,- over om van te leven.
Waar moeten kleding en schoenen van betaald worden?
Zij die zelf kinderen hebben, weten wel wat die kosten.
Wij als werkloos gezin betalen ook nog f 15,38 aan
personele belasting, dat moet er dus ook nog vanaf
Andere gezinnen waren er naar verhouding nog veel
slechter aan toe. Men probeerde op allerlei manieren
aan voedsel te komen.
In de nacht van 16 op 17 mei 1936 zag brigadier De
Koekoek een donkere schim zich langs de zojuist gereed
gekomen Kanaalweg voortbewegen. Hij ging erop af en
toen bleek dat de arbeider Antoon Bakker te zijn. Hij
was in het bezit van een karper beneden de maat en ook
nog van 23 strikken die zonder de vereiste vergunning
werden vervoerd. Bakker voerde aan, dat hij slechts 8,-
steun kreeg en in geen maanden vlees had geproefd.
Aft>. 6. Presentatie van het Plan van de Arbeid
8 soi