t, *7 Mogelijk werden de kruiskozijnen van het hoofdhuis, aansluitend op de creatie van de 'blauwe kamer', in de jaren 1731-'32 gewijzigd in een moderner venster type.19 Dit werk werd, naar de rekeningen te oordelen, uitgevoerd door de aannemers Daniel en Jacob Baas. Bij deze bouwkundige ingreep kan dan tevens het wa penschild van Dirk XII en Maria van Egmond van de Nijenburg zijn aangebracht op de achtergevel van het huis. Dit is daar in de huidige toestand nog steeds aan- wezig. Hoofdmoment van de 'blauwe kamer' is de schouw- wand aan de noordzijde. Mogelijk was de kamer be doeld als representatieve slaapkamer voor het nieuwe echtpaar. Het vertrek zal dan, geheel naar Franse snit, voorzien zijn geweest van een hemelbed met draperieën van kostbare stoffen. Dit is geheel uitgetimmerd tot een pronkstuk in Lodewijk XIV-stijl: de wand is verdeeld in een beneden- en bovenzone met pilasters. Het benedendeel bestaat uit een schouwpartij met kas ten aan weerszijden. In de bovenzone bevinden zich de drie schilderstukken van Jan Cornelisz Hoogzaat (1654-1738), die qua plaatsing corresponderen met de schouwpartij en de kastdeuren.21 Hoogzaat was niet de eerste de beste. Deze Amsterdamse 'meester fijnschil der' was gespecialiseerd in allegorische schilderingen en vervaardigde in 1706 plafondstukken voor het Amster damse stadhuis. Het werk op de Nijenburg is zijn laat ste bekende opdracht.22 Het centrale stuk is een portret van Maria van Eg- mond van de Nijenburg als bestuurder van het land goed, omringd door de allegorische figuren van de Voorzichtigheid, de Rechtvaardigheid, de Liefde en de Wijsheid. Boven de linkerkast (boszijde) bevindt zich een jachttafereel met Diana en Actaeon, boven de rech- terkast (tuinzijde) een tuintafereel met Vertumnus en Pomona, figuren ontleentd aan de Metamorfosen van Ovidius. De schilderingen zijn uitgevoerd in grisaille techniek deze verkeerden voor de restauratie in 2008/ 2009 door vochtschade in een ruïneuze toestand. Thans zijn ze weer in volle pracht te bewonderen. De schouwwand is beëindigd met een kroonlijst die zesmaal verkropt, ter plaatse van de pilasters. Tussen de boven- en benedenzone bevindt zich een lijst die half rond is opgetild boven de spiegel van de schouwpartij. Het ontwerp voor deze wand is duidelijk geïnspireerd op gravures van Daniel Marot, de hofarchitect van stad houder Willem III. Zijn zeer invloedrijke ontwerpen voor interieurs verschenen vanaf 1703 en werden vanaf 1712 in gebundelde reeksen uitgegeven.23 x;,;x i «IIMïiiÉÏIJMMIiia I Afb. 8: Blauwe kamer met de grisailles ('witjes) van Jan C. Hoogzaat, 1730 30 arst HEYLOOER CRONYCK 20 rx:%ysiPfCf;>j

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2011 | | pagina 32