t, *7
Mogelijk werden de kruiskozijnen van het hoofdhuis,
aansluitend op de creatie van de 'blauwe kamer', in de
jaren 1731-'32 gewijzigd in een moderner venster
type.19 Dit werk werd, naar de rekeningen te oordelen,
uitgevoerd door de aannemers Daniel en Jacob Baas.
Bij deze bouwkundige ingreep kan dan tevens het wa
penschild van Dirk XII en Maria van Egmond van de
Nijenburg zijn aangebracht op de achtergevel van het
huis. Dit is daar in de huidige toestand nog steeds aan-
wezig.
Hoofdmoment van de 'blauwe kamer' is de schouw-
wand aan de noordzijde. Mogelijk was de kamer be
doeld als representatieve slaapkamer voor het nieuwe
echtpaar. Het vertrek zal dan, geheel naar Franse snit,
voorzien zijn geweest van een hemelbed met draperieën
van kostbare stoffen. Dit is geheel uitgetimmerd tot een
pronkstuk in Lodewijk XIV-stijl: de wand is verdeeld in
een beneden- en bovenzone met pilasters.
Het benedendeel bestaat uit een schouwpartij met kas
ten aan weerszijden. In de bovenzone bevinden zich de
drie schilderstukken van Jan Cornelisz Hoogzaat
(1654-1738), die qua plaatsing corresponderen met de
schouwpartij en de kastdeuren.21 Hoogzaat was niet de
eerste de beste. Deze Amsterdamse 'meester fijnschil
der' was gespecialiseerd in allegorische schilderingen en
vervaardigde in 1706 plafondstukken voor het Amster
damse stadhuis. Het werk op de Nijenburg is zijn laat
ste bekende opdracht.22
Het centrale stuk is een portret van Maria van Eg-
mond van de Nijenburg als bestuurder van het land
goed, omringd door de allegorische figuren van de
Voorzichtigheid, de Rechtvaardigheid, de Liefde en de
Wijsheid. Boven de linkerkast (boszijde) bevindt zich
een jachttafereel met Diana en Actaeon, boven de rech-
terkast (tuinzijde) een tuintafereel met Vertumnus en
Pomona, figuren ontleentd aan de Metamorfosen van
Ovidius. De schilderingen zijn uitgevoerd in grisaille
techniek deze verkeerden voor de restauratie in 2008/
2009 door vochtschade in een ruïneuze toestand. Thans
zijn ze weer in volle pracht te bewonderen.
De schouwwand is beëindigd met een kroonlijst die
zesmaal verkropt, ter plaatse van de pilasters. Tussen de
boven- en benedenzone bevindt zich een lijst die half
rond is opgetild boven de spiegel van de schouwpartij.
Het ontwerp voor deze wand is duidelijk geïnspireerd
op gravures van Daniel Marot, de hofarchitect van stad
houder Willem III. Zijn zeer invloedrijke ontwerpen
voor interieurs verschenen vanaf 1703 en werden vanaf
1712 in gebundelde reeksen uitgegeven.23
x;,;x i
«IIMïiiÉÏIJMMIiia I
Afb. 8: Blauwe kamer met de grisailles ('witjes) van Jan C. Hoogzaat, 1730
30 arst HEYLOOER CRONYCK
20
rx:%ysiPfCf;>j