DE COLLECTIE WORDT OPENBAAR N. van Foreest De dominee, dichter en schrijver Nicolaas Beets, schreef rond 1850 een gedicht waaruit ik wil citeren: Schoone dreven heeft Heiloo Waarom klopt het hart mij zoo, Midden in zijn dreven, Als van tusschen 't groen geboomt, 't Witte Huis te voorschijn koomt, Statig en verheven Heiloo heeft mooie dreven. Dat 'Witte Huis' betreft Nijenburg dat Beets dikwijls bezocht toen hij Aleide van Foreest het hof maakte. Beets trof destijds een portretgalerij aan in de grote zaal en haalde portretten van zolder op om die erbij te plaat sen. Hij schreef over "drie deftige Foreesten van de 12e eeuw", maar dat is een veel te vroege datering naar we nu weten. Hoe het ook zij, het is een bijzonder feit dat portretten van de families Van Egmond van de Nijenburg en Van Foreest zijn verzameld en bewaard en uiteindelijk voor een aanzienlijk deel op Nijenburg terecht zijn ge komen. Er zijn namelijk veel personen bij die daar nooit hebben gewoond. In 1742 erfde Cornelis van Foreest de buitenplaats Nijenburg van Maria van Egmond van de Nijenburg. Het was en bleef voorlopig een plaats om de stad te ontvluchten en om gasten te ontvangen. Pas vanaf het einde van de 18-e eeuw werd het permanent bewoond door Foreesten, en daar kwam in 2007 een einde aan door het overlijden van Mw. Liesbeth Snethlage van Foreest. In 1913 werd de buitenplaats met de schilderijencol lectie door de familie ingebracht in een Naamloze Ven nootschap. En hier raak je de essentie van het verhaal: door erfenissen wordt bezit verspreid over vele eigena ren en het is soms een klein wonder als het geheel bijeen wordt gehouden. De inbreng van de collectie in de NV behoedde deze voor versnippering. De collectie was naar verluidt in behoorlijk goede staat gebleven totdat zij in de oorlog, tezamen met collecties van het Rijksmuseum, moest onderduiken. Bij schou wingen in het recente verleden bleek dat restauratie of conservering dringend noodzakelijk was. In 2010 is deze restauratie in gang gezet. In 1966 zijn de aandelen van de NV Nijenburg ver kocht aan Natuurmonumenten opdat het landgoed voor de gemeenschap behouden zou blijven. In 1966 ook werd de stichting Van Foreest en Van Egmond van de Nijenburgh opgericht, die eigenaar werd van de schilderijen en tot doel heeft om de col lectie als eenheid te behouden en in een passende om geving te plaatsen. In 2003 heeft Natuurmonumenten het hoofdhuis en het koetshuis met omliggende tuin in erfpacht overge dragen aan de Vereniging Hendrick de Keyser. Die ver eniging heeft intussen het koetshuis gerestaureerd en heeft in juli 2011 de restauratie van het hoofdhuis vol tooid en aangepast aan moderne bewoningseisen. Nu de verbouwing gereed is is het de bedoeling dat een belangrijk deel van de collectie op Nijenburg komt te hangen. Het grootste deel van de portretten betreft de familie Van Foreest. Ik wil over die familie nog iets zeggen. Het was een riddermatig geslacht dat uit de omgeving van Aken kwam. Onder bemiddeling van Rooms- Koning Willem II, graaf van Holland, werden in 1249 een weduwe Van Foreest en haar zoon Willem, beleend met land ten oosten van de Gouwe, dichtbij het huidi ge Reeuwijk. Zij en haar nazaten behoorden tot halver wege de 14e eeuw tot de landadel. Daarna trok de fami lie ook naar de stad. In de 15e eeuw kwam Dirk van Foreest, genoemd in 1448 en 1482, uit Haarlem naar Alkmaar en zijn nazaten hebben verschillende functies bekleed in het stadsbestuur van Alkmaar en Hoorn. Maar ook belangrijke functies op provinciaal en natio naal niveau werden vervuld. De familie Van Egmond van de Nijenburg behoorde ook tot het stedelijk patri ciaat en via huwelijken waren de twee families aan el kaar verbonden. 12 ga> HEYLOOER CRONYCK

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2011 | | pagina 14