j
ll
Ui
1
Bedevaartgangers in georganiseerd verband
I 1 f 1 1 1 I
:§i!!§!i!
Illlllllll
1
1 I I 1 1
i i i i i i 11
Afb. 11. De aantallen deelnemers aan de groepsbedevaarten werden geregistreerd in hetpelgrimsboek. In de grafiek zijn
de topjaren duidelijk herkenbaar.
Stichtingslegende
Merkwaardig is dat pas in het begin van de achttiende beeld. Het beeld was teruggekeerd naar dezelfde plaats,
eeuw de legende van het bedevaartsoord opduikt. Ook Dit wonderlijk voorval hoorde de schipper, die het als
na die tijd speelt dit verhaal lange tijd geen rol. Dank een goddelijk teken beschouwde dat op die plaats de
zij het speurwerk van onderzoekster Marie-José van beloofde kapel gebouwd moest worden.
Dun, kan Joan Bertrand rond 1960 meer bekendheid
aan de legende geven. De legende is kortweg als volgt. Behalve de vermelding van de legende geefi Bertrand
in zijn boek ook een eigen weergave van de legende.
Een Hollandse koopman kwam in een storm terecht en Hij voegt een aantal zaken toe. Daar is de jongen een
dreigde schipbreuk te lijden. Hij deed een gelofte aan kievietseiren zoekende koeienhoeder Nelis en de schip-
Maria namelijk om een kapel voor haar te bouwen per heet Mors. Dit leidt ertoe dat bij het intikken in
als hij behouden zou terugkeren. Hij komt ongedeerd Google van "koeienhoeder Nelis" met tien treffers het
thuis en toen vernam hij van een jongen die een houten wonder van Heiloo op het scherm komt. Een demon-
Mariabeeld had gevonden. De jongen had dit beeld mee stratie hoe makkelijk verhalen kunnen ontstaan of in
naar huis genomen en aan zijn moeder gegeven, die het de loop der tijd kunnen veranderen,
opborg. Maar de jongen vond de volgende dag hetzelfde
16
90000
80000
7ÖÖÖÖ
6GOOG
50000
40Ü0O
3Ö0OG
20000
10000
0
iI
lil
ilil II l
iililil
s 1