fig
1
.31^
-* >e
^SS^it
A
- V •^►•3? Plhtf
;ifc-1 - vv.v
P^gOSM
ft
iftS-
«-
4 fvwv '^rJitl*
Afb. 3: Het 'Hylo -er ryskaartje. Een hulpmiddel voor de pt
zoals het onderschrift vermeldt: tot dienst van de
Hylo-er Pelgrims". Ook een teken dat er activiteit was in
het bedevaartsoord, met bezoekers vanuit diverse verder
liggende plaatsen. Op het kaartje staan: 't Capel met
diverse herbergen met de namen St. Willibrort,
't Haringbuysje, 't Panne-huysje, 't Stalleken van
Bethlehem en 't Capelleken. Op het kaartje staan de wegen
naar Capel aangegeven en tevens de weg naar de St. Alberts
Put Egmond Binnen en de weg naar de St. Willibrord Put
in Heiloo.
1713, de wonderbare bron maakt Capel voorpa
ginanieuws
In 1713 ontstaat er grote opschudding. Noord- en
Zuid-Holland worden geteisterd door de runderpest.
Het gebied van Kapel wordt nog veel door pelgrims
bezocht, maar de ruïne is allang verdwenen en de put is
gedempt. In de nacht van 8 december (het feest van
Maria Onbevlekt Ontvangenis) welde water op uit de
grond. Het bericht verspreidt zich snel als: 'de Runx-
putte is opnieuw ontsprongen en het water heeft een
geneeskrachtige werking, het geneest de runderen'. Er
yims in de achttiende eeuw
wordt een bedevaartsprent gedrukt waarop te zien is hoe
bedevaartgangers met kruiken en tonnen water halen bij
de bron.
De wonderbaarlijke bron leidde weer tot het houden
van processies en meer openlijk vertoon van de katholie
ken. De overheid schippert, laat oogluikend toe en moet
bij al te provocatief optreden van de katholieken wel
ingrijpen.
De bron maakt zoveel los dat zelfs de Europische
Mercurius, een nieuwsblad voor zaken van Staat en
Oorlog in Europa, er melding van maakt.
De tekst luidt zoals afgedrukt in De Ommegangen en
bedevaarten naar Heiloo en Oesdom in 1713 en 1714 8:
Bij gelegentheit dat wij hier van de onmatige sterfte
onder het rundvee hebben moeten spreken, zo mogen wy
niet voorby te verhalen het Paeps verzonnen mirakel, 't
welk tusschen den 8 en 9 December (1713), zynde, zo men
zegt, de nagt der ontfanckenisse van de H. Maagt Maria,
zoude geschied zyn. Namentlijk, dat ter middernagt, op
zekere bij hen zo genoemde Heilige Grond, tusschen Heylo
en Limmen, twee bekende dorpen, gelegen nabij Alkmaar,
8
w "H - éMW
Vfl ?'y/ - ,i yat. A - fr^itn tSïlttw.v
now
"v
e>p x*
-* V* - V*, *j
J
Wr*' «-••• ir-j:j n,H(
C m »i <1 i-
<V*V
,^15
L a n
i** f fit**#.#
fy#'
maJIxisrtf&ii
w *W««b mm 4*r **$k
J i'exJ Ai kmmv end* t*9*fm «p «eb»* «wUfF$m«*wl
'T 8**»^#<w«& /?«*»>-* 4y f c#1*#$..Af*i*tsJf $h*.«p
i'«ia-- rfV wtmw Sk-hm/t* U$§<en.,at* ~*r#i Jfv8« /W>-
Sft (wv *r**xr mfi t<*k*e-* 'jpï-*ti t*rtd<r **-s|
J,**t>'^fJ fcft'xf *y» ■w&sör-égjiSf
<*ft At'rtdc mg^txktytfu
sa m %*$»>- m/0tm,
J, <- *4*iA* f
I Si m»-04**4®4*