De Canon van Heiloo
"Het verhaal van het dorp dat wij samen bewo
nen."
In oktober 2006 en vervolgens in juli 2007 presenteerde
een commissie aan de Minister van Onderwijs en We
tenschappen het eindresultaat van hun onderzoek: de
'Canon van Nederland'.
De Canon van Nederland geeft in vijftig onderwerpen
('items') de geschiedenis van Nederland weer van ca.
3000 voor Christus tot nu.
De commissie onder leiding van de gerenommeerde
neerlandicus Frits van Oostrom, voorzitter van de Ko
ninklijke Academie van Wetenschappen, selecteerde de
vijftig onderwerpen, ook wel 'vensters' genoemd.
Aan de hand van 'vensters', zoals de Hunebedden (3000
v.C.), Willibrord, Karei de Grote, Willem van Oranje,
Rembrandt, koning Willem I, de Grondwet, Willem
Drees, Anne Frank, Annie M.G. Schmidt en de Euro
(2002), wordt de geschiedenis van Nederland belicht.
Tevens is er een samenvatting in veertien zogenaamde
'hoofdlijnen', zoals de Lage Landen bij de zee, het geker
stend land, de Nederlandse taal, de bloei van de Gouden
Eeuw, de wereldoorlogen en Nederland en Europa.
Het woord 'canon' betekent in dit verband 'richtsnoer'
of 'maatstaf'. De commissie verduidelijkt dat met uit
spraken als: "Het verhaal van het land dat wij samen
bewonen" en "Geen praalgraf, maar levend erfgoed".
De verschijning van de "Canon" kan niet los worden ge
zien van de steeds nog actuele discussie over de identiteit
van Nederland en de Nederlanders.
Allereerst is de canon bedoeld als een leidraad voor het
(geschiedenis)onderwijs in Nederland. De commissie
haast zich om daaraan toe te voegen dat de Canon geen
voorschrift is. (Maar de eerste Cito-toets is al in ontwik
keling
Geïnspireerd door de positieve bedoelingen die ten
grondslag liggen aan de samenstelling van de Canon
stelt de Historische Vereniging Oud Heiloo voor om
ook de geschiedenis van Heiloo te markeren met het
benoemen van een aantal onderwerpen (of vensters) die
kenmerkend zijn voor het verleden en heden van Hei
loo. Dit is geen originele navolging, want het noorden
van ons land ging ons voor ('Canon van het Noorden')
evenals o.a. de stad Leiden. Ook bestaat er al een 'Ca
non van de Nederlandse film' en is de Volkskrant bezig
een 'Bètacanon' te laten formuleren (volgens de Wikipe-
dia-formule).
Voor de basisscholen wordt in 2007 in het kader van
het geschiedenisproject 'Magisch Heiloo, ontdek het
verleden' op een voortreffelijke wijze in de vorm van
werkbladen, leskisten en een website (http://www.
magischheiloo.nl/) de geschiedenis van Heiloo in een
aantal hoofdlijnen gepresenteerd. De hoofdlijnen
zijn: 'Jagers Boeren, Ridders Monniken, Rijken
Buitenhuizen, Renteniers Forensen'.
Dit scholenproject is ontstaan op initiatief van het di-
recteurenoverleg van alle basisscholen in Heiloo. Samen
met de lokale erfgoedinstellingen de Historische Vereni
ging Oud Heiloo, de Stichting Regionale Archeologie
Baduhenna en de gemeente Heiloo is het concept be
dacht. De in Heiloo wonende kunstenares Irene Mulder
heeft daarbij een belangrijke bijdrage geleverd aan de
visuele vormgeving van het project.
In uitgaven van de "Cronyck" van de vereniging zul
len de geselecteerde onderwerpen van de 'Canon van
Heiloo'worden gepresenteerd en worden beschreven,
vooral op basis van de literatuur die over de geschie
denis van Heiloo is geschreven. Met name is het boek
'Heiloo voor en na Willibrord' daarbij de leidraad. De
onderwerpen worden tevens weergeven op de website
van de vereniging.
In deze Cronyck treft u een beschrijving van een van de
geselecteerde onderwerpen aan: Hasebroek en de 'Kring
van Heiloo'.
De redactie
4 ©Ai HEYLOOER CRONYCK