staat uit drie delen: het huis met bijgebouwen en het
terrein daar direct omheen, het familie-archief en de
collectie familieportretten die met enige oude meubels
en antieke voorwerpen (waaronder er ouder zijn dan het
huis zelf) het huis aankleedt en de sfeer bepaalt. Er
hangen 53 portretten van de twee nauw verwante geslach
ten die op Nijenburg thuishoren. Jorden van Foreest uit
ca. 1450 is de oudste. Hij is de grootvader van Nan-
ning, burgemeester van Almaar tijdens het beleg en
diens broer Pieter, bekend als lijfarts van de Prins
van Oranje en vanwege zijn voor die tijd moderne ge
neeskundige publicaties. Hierna komen de vier genera
ties die in Hoorn secretarissen van de Gecommitteerde
Raden waren (soort Provinciale Staten van nu), leden
van het stadsbestuur en bewindvoerders van de VOC. Al
met al zijn in de schilderijen zestien generaties Fo-
reesten in rechte lijn verenigd.
De omlijsting en completering wordt gevormd door
de tuinen, vijvers, bossen en landerijen. Deze eenheid
werd gegrondvest door de Egmonden van de Nijenburg,
terwijl de Foreesten het verfraaid en uitgebreid heb
ben. Zij beleefden de bloeitijd van het landgoed,
sleepten het door moeilijke tijden heen, maakten de
neergang mee en zorgden er uiteindelijk voor dat het
resterende een goede blijvende bestemming kreeg.
Onze vaderlandse geschiedenis van 1400 tot en met
de tweede wereldoorlog zou men kunnen volgen door de
levens te beschrijven van de Foreesten die op Nijenburg
aan de wand hangen. Waar vindt men in deze streken een
vroeg-18e-eeuws buiten dat nog enigszins gaaf en in het
bezit van zijn directe omgeving is, en waarin zich nog
de familieportretten en authentieke oude meubelstukken
bevinden die de echo van vervlogen eeuwen zijn?
R. Snethlage
Aug. 1991
=20=