De stoomtram genoot, vooral na 1900, een alles behalve
goede reputatie. Men stookte zeer slechte vetkolen en bri
ketten, wat een nogal vettige rook gaf. De beremming was
in één woord bedroevend. Meestal was de rem van de loco
motief niet met die van de wagens doorverbonden of werkte
de vacuümrem van de locomotief helemaal niet. Bovendien
deden zich door het slechte onderhoud van de baan en het
materieel veel defecten voor, hetgeen, mede door ieder
gemis aan service, aanleiding was tot het sturen van dreig
brieven, waarin met brandstichting en gewelddaden werd ge
dreigd. De remise in Velsen-Noord is in 1903 zelfs enige
tijd door de Rijksveldwacht bewaakt geweest. Na de ophef
fing in 1 924 heeft de directeur van de Alkmaarsche Tractor
tram, mr.J. P. Bosman, nog geprobeerd zijn tram naar
Heiloo te laten doorlopen. Maar een deel van de rails was
zo goed als op en bovendien moest de baan vanaf de Tol
(juist ten zuiden van het kruispunt Kennemerstraatweg-
Tolweg) tot aan Heiloo bestraat worden, en dat was geen
rendabele zaak. In december 1924 begon men in Heiloo
met het opruimen van de trambaan; het materieel ging naar
België
H.E. Oostendorp
Literatuur: "Op de rails", maandblad van de Ned,vereniging
van Belangstellenden in het Spoor- en tramweg
wezen, 35 jr. no 8.
De Gemeentelijke bestuurders
Vanuit het heden naar het verleden
I. - De Burgemeesters
In de navolgende opsomming volgt een overzicht van de
perioden waarover de daarbij vermelde burgemeesters onze
gemeente hebben gediend.
15