De stoomtram genoot, vooral na 1900, een alles behalve goede reputatie. Men stookte zeer slechte vetkolen en bri ketten, wat een nogal vettige rook gaf. De beremming was in één woord bedroevend. Meestal was de rem van de loco motief niet met die van de wagens doorverbonden of werkte de vacuümrem van de locomotief helemaal niet. Bovendien deden zich door het slechte onderhoud van de baan en het materieel veel defecten voor, hetgeen, mede door ieder gemis aan service, aanleiding was tot het sturen van dreig brieven, waarin met brandstichting en gewelddaden werd ge dreigd. De remise in Velsen-Noord is in 1903 zelfs enige tijd door de Rijksveldwacht bewaakt geweest. Na de ophef fing in 1 924 heeft de directeur van de Alkmaarsche Tractor tram, mr.J. P. Bosman, nog geprobeerd zijn tram naar Heiloo te laten doorlopen. Maar een deel van de rails was zo goed als op en bovendien moest de baan vanaf de Tol (juist ten zuiden van het kruispunt Kennemerstraatweg- Tolweg) tot aan Heiloo bestraat worden, en dat was geen rendabele zaak. In december 1924 begon men in Heiloo met het opruimen van de trambaan; het materieel ging naar België H.E. Oostendorp Literatuur: "Op de rails", maandblad van de Ned,vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramweg wezen, 35 jr. no 8. De Gemeentelijke bestuurders Vanuit het heden naar het verleden I. - De Burgemeesters In de navolgende opsomming volgt een overzicht van de perioden waarover de daarbij vermelde burgemeesters onze gemeente hebben gediend. 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 1977 | | pagina 17