14
Velsen-Noord klaar, maar aangezien de twee eerst afgele
verde locomotieven te zwaar waren voor de brug over het
Noordzeekanaal, moest met de exploitatie worden gewacht
op lichtere locomotieven. De proefrit vond plaats op 20
juni 1 896 en de volgende dag werd het traject Haarlem-
Beverwijk in gebruik genomen. Eind 1896 was de baan
klaar en op 1 5 februari 1 897 werd het gedeelte Beverwijk-
Alkmaar in exploitatie genomen.
Nog in datzelfde jaar werd het bedrijf ingebracht in de
in 1895 in Brussel opgerichte Sociëté Anonyme Beige de
Tramways Neerlandais (Haarlem et extensions), kortweg
T.N. die de lijn exploiteerde tot 1902. In 1901 was het
bedrijf in beheer gekomen bij de M.E.T. (Maatschappij tot
Exploitatie van Tramwegen), in opdracht van de H.S.M.,
die in het bedrijf zeggenschap had gekregen. Op 15 augus
tus 1902 werd de T.N. overgenomen door de H.S.M., die
de lijn onder de naam "Stoomtram Haarlem-Alkmaar" ex
ploiteerde tot 1 januari 1 909Op deze datum nam de
N.Z.H.T.M. de exploitatie over en op 1 oktober 1909
ook het eigendom. Na 1919 ging het met de tram snel
bergafwaarts door de sterke autobusconcurrentiewaar
bij zelfs twee busmaatschappijen elkaar op dezelfde lijn
beconcurreerden. In 1921 deed men nog een vergeefse
poging om met snelle lokaaldiensten Haarlem-Velsen-Zuid
de concurrentie op te vangen. Op 7 oktober 1923 werd het
traject Velsen-Noord-Alkmaar opgeheven en op 8 april
1 924 de rest van de lijn. Het materieel dat bij het begin
van de exploitatie aanwezig was, werd geheel door België
geleverd. De locomotieven waren uitgerust met buitenlig-
gende cilinders, waardoor ze een onrustige gang hadden,
hetgeen de snelheid beperkte. De tram was dan ook bijna
altijd te laat, wat vooral kwam door het veelvuldig moeten
wachten voor de brug over het Noordzeekanaal en later
voor de vrij lange tijd die nodig was om de sporen tussen
het pontveer en de landbruggen goed aansluitend te krijgen.
Mede door de lage snelheid - het 30 km lange traject werd,
het pontveer meegerekend, in ongeveer 2 uur en 40 minu
ten afgelegd - is de exploitatie van deze lijn nooit een
succes geweest.