14 Velsen-Noord klaar, maar aangezien de twee eerst afgele verde locomotieven te zwaar waren voor de brug over het Noordzeekanaal, moest met de exploitatie worden gewacht op lichtere locomotieven. De proefrit vond plaats op 20 juni 1 896 en de volgende dag werd het traject Haarlem- Beverwijk in gebruik genomen. Eind 1896 was de baan klaar en op 1 5 februari 1 897 werd het gedeelte Beverwijk- Alkmaar in exploitatie genomen. Nog in datzelfde jaar werd het bedrijf ingebracht in de in 1895 in Brussel opgerichte Sociëté Anonyme Beige de Tramways Neerlandais (Haarlem et extensions), kortweg T.N. die de lijn exploiteerde tot 1902. In 1901 was het bedrijf in beheer gekomen bij de M.E.T. (Maatschappij tot Exploitatie van Tramwegen), in opdracht van de H.S.M., die in het bedrijf zeggenschap had gekregen. Op 15 augus tus 1902 werd de T.N. overgenomen door de H.S.M., die de lijn onder de naam "Stoomtram Haarlem-Alkmaar" ex ploiteerde tot 1 januari 1 909Op deze datum nam de N.Z.H.T.M. de exploitatie over en op 1 oktober 1909 ook het eigendom. Na 1919 ging het met de tram snel bergafwaarts door de sterke autobusconcurrentiewaar bij zelfs twee busmaatschappijen elkaar op dezelfde lijn beconcurreerden. In 1921 deed men nog een vergeefse poging om met snelle lokaaldiensten Haarlem-Velsen-Zuid de concurrentie op te vangen. Op 7 oktober 1923 werd het traject Velsen-Noord-Alkmaar opgeheven en op 8 april 1 924 de rest van de lijn. Het materieel dat bij het begin van de exploitatie aanwezig was, werd geheel door België geleverd. De locomotieven waren uitgerust met buitenlig- gende cilinders, waardoor ze een onrustige gang hadden, hetgeen de snelheid beperkte. De tram was dan ook bijna altijd te laat, wat vooral kwam door het veelvuldig moeten wachten voor de brug over het Noordzeekanaal en later voor de vrij lange tijd die nodig was om de sporen tussen het pontveer en de landbruggen goed aansluitend te krijgen. Mede door de lage snelheid - het 30 km lange traject werd, het pontveer meegerekend, in ongeveer 2 uur en 40 minu ten afgelegd - is de exploitatie van deze lijn nooit een succes geweest.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 1977 | | pagina 16