was een Rijksweg en daarover had de gemeente geen en
kele zeggenschap.
In 1895 wordt aan een Brussels ingezetene, de heer
Lubcké, een concessie verleend voor een tramlijn van
Haarlem naar Alkmaar, spoorbreedte 1 meter, geëxploi
teerd met stoomtractie en aan te leggen in de berm van de
rijksweg. Het beginpunt in Haarlem was op het Kennemer-
plein, ten noorden van het station. Vandaar liep de lijn
via Schoten, Santpoort en Velsen, waar het Noordzeekanaal
werd gepasseerd, verder over Wijkeroog (Velsen-Noord),
Beverwijk, Castricum, Heiloo naar Alkmaar, waar het
eindpunt lag op de Nieuwlandersingel. In Heiloo liep de
tramlijn vanaf Limmen aan de oostkant van de tegenwoor
dige Kennemerstraatweg. Ten zuiden van de Kanaalweg
was een halte juist tegenover het veilinggebouwtje wat
daar rond de eeuwwisseling stond. De door de tuinders
aangevoerde produkten, voornamelijk aardbeien, werden
in die jaren per tram verzonden. Langs ter Coulster
ging het vervolgens noordwaarts tot aan het Groentje
(het huidige kruispunt bij het raadhuis) waar de tram de
straatweg kruiste om vanaf de Oude Herberg tot aan de
grens met Alkmaar de westzijde te volgen. Aanvankelijk
ging de tram over een draaibrug over het Noordzeekanaal,
maar van 1 december 1 905 af werd de tram overgezet met
een pontveer. Het hoofdkantoor en de remise waren ge
vestigd in Wijkeroog. Men heeft nog geprobeerd de lijn
in Alkmaar door te trekken naar het station, maar dat
mislukte door tegenwerking van het Alkmaar se gemeente
bestuur. De vrij licht uitgevoerde baan lag op stalen
dwarsliggers en was nogal slecht gelegd. Er waren twee,
met klapborden beveiligde, kruispunten met de spoorlijn
Haarlem-Alkmaar, en wel op de grens Velsen-Beverwijk
en in Castricum. Op voorschrift van de gemeenten Velsen
en Beverwijk reden de locomotieven altijd met de schoor
steen achter, daar het uitzicht van de machinist niet door
rook of stoom mocht worden belemmerd. Ze werden aan
de eindpunten gedraaid, waarvoor in Haarlem een keer-
driehoek was aangelegd en bij de remise te Velsen-Noord
en het eindpunt in Alkmaar een draaischijf.
Begin 1896 was het gedeelte Haarlem tot de remise in
13