Maar Beets schreef ook:
"Maar velen uwer collegae zetten ons in een schokkende,
naauwe en dreunende, vuile, tochtige, harde, tuitelige
doos; een soort van groote rammelende builkas op vier
wielen, in de eene hebben wij geen plaats voor onze
dyen, in de andere geen ruimte voor onze knieën; uit
deze komen wij met bevrozeri teenen, uit gene met een
stijven nek; wij rijden ons ziek, wij rijden ons hoofdpijn,
wij rijden ons dóór, wij meenen gek te worden van het
gesnor aan onze ooren en het gedender aan onze voeten."
Het einde van de postwagen kwam toen de spoorwegen hun
intrede deden.
Nu reed er in 1867 wel een trein door Heiloo, maar die
stopte er niet, althans niet voor het personenvervoer.
Later kwam er een spoorweghalte (bij de Kerklaan) en in
1887 begon men pas te denken aan een station in Heiloo.
In de tachtiger jaren ontving het gemeentebestuur meerdere
concessie-aanvragen voor de aanleg en exploitatie van
tramlijnen. Zo kwam er in 1882 een "request" binnen van
ene Cornelis de Groot uit Egmond aan Zee, die een conces
sie vroeg voor een paardentram van Alkmaar naar Heiloo,
waarop door de gemeente vooralsnog geen beslissing werd
genomen. Enkele maanden later treedt een zekere Jan Holman
tot de combinatie toe en op 22 augustus 1 882 wordt aan de
heren De Groot en Holman onder bepaalde voorwaarden een
concessie verleend. Maar in oktober van dat jaar komt Hol
man met het verzoek om de aan hem en Cornelis de Groot
verleende concessie voor de exploitatie van een paardentram
te willen omzetten in een concessie voor een stoom- of elec-
trische tramlijn, maar dan alleen op zijn naam. Een handige
jongen, die Holman, maar juridisch zag het gemeentebestuur
het niet zo zitten en er werd dan ook afwijzend op het ver
zoek beschikt.
Enkele jaren daarvoor, in 1880, was er een verzoek
schrift binnengekomen van S.E. Oudschans Dentz, die een
tramlijn wilde leggen en exploiteren langs de Boekelermeer
over de Kanaaldijk, dat is de weg langs het Noordhollands
kanaal van Alkmaar naar Akersloot. De gemeente Heiloo
had geen enkel bezwaar; dat was vrij logisch, want het
12