succes, het was stampvol langs het parkoers. En zo begon de Solexrage in Akersloot. Meerdere Akersloters kochten een gebruikte Solex en gingen gezamenlijk tochtjes maken. Uiteindelijk resulteerde dit op 13 juli 1993 in de oprichting van Solexclub 't Rolletje. De initiatiefnemers waren Siem Melker, Sjaak Kerssens, Henk Jak, Jaap Kloes en Henk Levering. Op de website van de club (https://www.solexclub- rolletje.nl) kunnen we lezen wat de doelstellingen zijn van de club. De vereniging heeft ten doel: het in stand houden van de originele Solexbromfietsen; het organiseren en coördineren van activiteiten zoals Solextoertochten, Solexdemonstraties en Solexraces; en het bevorderen van samenwerking tussen de bestaande Solexverenigingen. Ook lezen we op de website hoe het clubtenue eruit ziet: een blauwe sweater, een blauwe bodywarmer en een grijs poloshirt met het clubembleem erop. Pech onderweg De club telt momenteel 110 leden, die afkomstig zijn uit Akersloot, maar ook uit de rest van Noord-Holland en zelfs uit Zuid-Holland. De club heeft een enthousiast bestuur. In het beginjaar werd de voorzittershamer gehanteerd door Siem Melker. In 1994 werd Henk Levering voorzitter. Dat bleef hij doen tot 2020. Op dit moment is Jaap Tesselaar uit Egmond aan Zee de voorzitter. Jaarlijks organiseert de club (in de maanden april tot en met november) ongeveer 10 toertochten. De meeste tochten starten in Akersloot, maar ook komt het voor dat men deelneemt aan tochten van bevriende verenigingen elders in het land. 120 Groepsfoto van t Rolletje Eén keer per jaar organiseert men een Solexweekend. In de beginjaren verbleef men tijdens dat weekend meestal op een camping of in een jeugdherberg, tegenwoordig verblijft men dan in een hotel. Solex is de naam van een Frans bedrijf, dat oorspronkelijk vooral expertise had in de productie van carburateurs. Daarnaast werd het ook beroemd door de fabricatie van de zogenaamde 'rijwielen met hulpmotor'. Deze werden geproduceerd tussen de jaren 1946 en 1988 onder de naam Vélo solex, in Nederland afgekort tot Solex. Met name in de jaren 50 en de beginjaren 60 was de Solex in Nederland razend populair. Een groot voordeel van het gebruik van het voertuig was het geringe brandstofverbruik. Een nadeel was de geringe topsnelheid (ca. 25 km p/u). Er zijn veel verschillende types gefabriceerd. De meeste leden van 't Rolletje rijden op een Solex 3800. De Solex 3800 Gerard Krom Gzn. en Henk Levering

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2021 | | pagina 121