succes, het was stampvol langs het
parkoers. En zo begon de Solexrage
in Akersloot. Meerdere Akersloters
kochten een gebruikte Solex en
gingen gezamenlijk tochtjes maken.
Uiteindelijk resulteerde dit op 13 juli
1993 in de oprichting van Solexclub
't Rolletje. De initiatiefnemers waren
Siem Melker, Sjaak Kerssens, Henk Jak,
Jaap Kloes en Henk Levering.
Op de website van de club (https://www.solexclub-
rolletje.nl) kunnen we lezen wat de doelstellingen
zijn van de club. De vereniging heeft ten doel: het
in stand houden van de originele Solexbromfietsen;
het organiseren en coördineren van activiteiten zoals
Solextoertochten, Solexdemonstraties en Solexraces; en
het bevorderen van samenwerking tussen de bestaande
Solexverenigingen. Ook lezen we op de website hoe
het clubtenue eruit ziet: een blauwe sweater, een
blauwe bodywarmer en een grijs poloshirt met het
clubembleem erop.
Pech onderweg
De club telt momenteel 110 leden, die afkomstig zijn uit
Akersloot, maar ook uit de rest van Noord-Holland en
zelfs uit Zuid-Holland. De club heeft een enthousiast
bestuur. In het beginjaar werd de voorzittershamer
gehanteerd door Siem Melker. In 1994 werd Henk
Levering voorzitter. Dat bleef hij doen tot 2020. Op
dit moment is Jaap Tesselaar uit Egmond aan Zee de
voorzitter.
Jaarlijks organiseert de club (in de maanden april
tot en met november) ongeveer 10 toertochten. De
meeste tochten starten in Akersloot, maar ook komt
het voor dat men deelneemt aan tochten van bevriende
verenigingen elders in het land.
120
Groepsfoto van t Rolletje
Eén keer per jaar organiseert men een Solexweekend.
In de beginjaren verbleef men tijdens dat weekend
meestal op een camping of in een jeugdherberg,
tegenwoordig verblijft men dan in een hotel.
Solex is de naam van een Frans bedrijf, dat oorspronkelijk
vooral expertise had in de productie van carburateurs.
Daarnaast werd het ook beroemd door de fabricatie
van de zogenaamde 'rijwielen met hulpmotor'. Deze
werden geproduceerd tussen de jaren 1946 en 1988
onder de naam Vélo solex, in Nederland afgekort tot
Solex. Met name in de jaren 50 en de beginjaren 60
was de Solex in Nederland razend populair. Een groot
voordeel van het gebruik van het voertuig was het
geringe brandstofverbruik. Een nadeel was de geringe
topsnelheid (ca. 25 km p/u). Er zijn veel verschillende
types gefabriceerd. De meeste leden van 't Rolletje
rijden op een Solex 3800.
De Solex 3800
Gerard Krom Gzn. en Henk Levering