Ongetwijfeld zal de vereniging hierop zijn aangeproken. Maar de tijden veranderden. Toen er een nieuwe pastoor kwam, ging het anders. Hij vroeg zich af waarom er geen vrouwen meespeelden? Vanaf toen kregen we toestemming. Het eerste stuk waarin vrouwen meepeelden weet ik nog. Het was Vlammende vleugels'. Dat moet rond 1935 zijn geweest. De boekjes met daarin de inhoud van het toneelstuk en de teksten werden van tevoren naar het gemeentehuis en bij de pastoor gebracht. Er moest een soort toestemming worden gevraagd. De teksten werden nagelezen en konden eventueel worden aangepast, maar dat is slechts een enkele maal gebeurd." In de beginjaren stond een uitvoering altijd onder toezicht van de katholieke kerk en werd de voorstelling begonnen of afgesloten door een geestelijk adviseur. In 1950 is in het Noord Nederlands Dagblad te lezen dat de avond werd afgesloten door pater Hendrikx, die de spelers lof toezwaaide voor de zo buitengewoon geslaagde avond. Opgevoerd werd 'Het vijfde wiel aan de wagen', een blijspel in drie bedrijven. Repetities Het was de gewoonte om twee keer per jaar een nieuw stuk te spelen. De repetities startten in september en de uitvoering was met de kerst. Tegen Pasen was er een tweede optreden. Maar als Pasen vroeg viel, dan hadden we niet voldoende tijd om te repeteren, met als gevolg dat de tweede uitvoering meestal wat kwaliteit betreft tegenviel. De repetities waren op verschillende plaatsen. Eerst in het café van Freek Dekker aan de Wilhelminaweg (nu Storeyclub), later in 'De Vriendschap' van Arie Verduin, het Jeugdhuis, de kleuterschool (in de voormalige kaasfabriek) tot in de schuur van Siem Woestenburg (Hoogegeest) of de gymzaal van de St. Jacobusschool. Tegenwoordig repeteren we in de kantine van de handbalvereniging en uiteraard wordt er ook wel eens bij de spelers thuis gerepeteerd. Henk de Goede: "Aan het repeteren heb ik altijd veelplezier beleefd. De ene keer ging het goed en speelden we fantastisch, een andere keer liepen we maar te klieren en te rommelen. Jan Kerssens (de Bok) was een regisseur die de wind eronder had Je moest op tijd komen en afpraak was afspraak. De regisseur verdeelde ook de rollen. Tijdens het lezen en uitzoeken van het stuk wasje al bezig met de rollen te verdelen. De meest bijzondere regisseur van de vereniging was Paul van Ginkel. Hij werkte als decor- of reclameschilder in Alkmaar en 6 1955: Het oude ijzer'. Henk de Goede, Jan Kerssens, Wil Putter, Riet Hollenberg, Wim

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2019 | | pagina 7