Ongetwijfeld zal de vereniging hierop zijn aangeproken. Maar de tijden veranderden.
Toen er een nieuwe pastoor kwam, ging het anders. Hij vroeg zich af waarom er geen
vrouwen meespeelden? Vanaf toen kregen we toestemming. Het eerste stuk waarin
vrouwen meepeelden weet ik nog. Het was Vlammende vleugels'. Dat moet rond 1935
zijn geweest. De boekjes met daarin de inhoud van het toneelstuk en de teksten werden van
tevoren naar het gemeentehuis en bij de pastoor gebracht. Er moest een soort toestemming
worden gevraagd. De teksten werden nagelezen en konden eventueel worden aangepast,
maar dat is slechts een enkele maal gebeurd."
In de beginjaren stond een
uitvoering altijd onder toezicht
van de katholieke kerk en werd
de voorstelling begonnen of
afgesloten door een geestelijk
adviseur. In 1950 is in het Noord
Nederlands Dagblad te lezen
dat de avond werd afgesloten
door pater Hendrikx, die de
spelers lof toezwaaide voor de zo
buitengewoon geslaagde avond.
Opgevoerd werd 'Het vijfde wiel
aan de wagen', een blijspel in drie
bedrijven.
Repetities
Het was de gewoonte om twee keer per jaar een nieuw stuk te spelen. De
repetities startten in september en de uitvoering was met de kerst. Tegen
Pasen was er een tweede optreden. Maar als Pasen vroeg viel, dan hadden we
niet voldoende tijd om te repeteren, met als gevolg dat de tweede uitvoering
meestal wat kwaliteit betreft tegenviel. De repetities waren op verschillende
plaatsen. Eerst in het café van Freek Dekker aan de Wilhelminaweg (nu
Storeyclub), later in 'De Vriendschap' van Arie Verduin, het Jeugdhuis,
de kleuterschool (in de voormalige kaasfabriek) tot in de schuur van Siem
Woestenburg (Hoogegeest) of de gymzaal van de St. Jacobusschool.
Tegenwoordig repeteren we in de kantine van de handbalvereniging en
uiteraard wordt er ook wel eens bij de spelers thuis gerepeteerd.
Henk de Goede: "Aan het repeteren heb ik altijd veelplezier beleefd. De ene keer ging het
goed en speelden we fantastisch, een andere keer liepen we maar te klieren en te rommelen.
Jan Kerssens (de Bok) was een regisseur die de wind eronder had Je moest op tijd komen en
afpraak was afspraak. De regisseur verdeelde ook de rollen. Tijdens het lezen en uitzoeken
van het stuk wasje al bezig met de rollen te verdelen. De meest bijzondere regisseur van de
vereniging was Paul van Ginkel. Hij werkte als decor- of reclameschilder in Alkmaar en
6
1955:
Het oude ijzer'.
Henk de Goede,
Jan Kerssens,
Wil Putter, Riet
Hollenberg, Wim