Toen de rust was teruggekeerd zijn we gaan kijken wat er nu wel op de grond voor ons was gevallen. Het bleken lege patroonhulzen te zijn afkomstig van de jagers die ver boven ons een luchtgevecht hadden uitgevoerd. De koperen hulzen waren 8 a 10 cm lang en stonden allen rechtop in de grond tot aan hun dunne 'nekje' waar de kogel in had gezeten. En daarmee waren wij weer een ervaring rijker! Bollen rooien op de Doordat de benzine schaars was en aan auto's haast niet meer mocht worden Dam verstrekt, reden de vrachtauto's en enkele autobussen op hout of kolengas. Met behulp van een ketel waarin hout of kolen lagen te smeulen werd het gas naar de motoren geleid. Op deze wijze konden ze deze auto's nog laten rijden wat overigens geen sinecure was. Zo voeren er door het kanaal vele vrachtboten die aan elkaar verbonden waren met staaldraden en zich lieten voorttrekken door een sleepboot die nog kolen toegewezen kreeg. Deze combinaties waren vaak doelwit van de Engelse jagers die van grote hoogte naar beneden doken en dan met lichte bommen deze probeerden te raken. Deze bommen raakten niet altijd het gewenste doel. Zo waren op het land van Koppes 3 bommen gevallen zonder iets te raken. Na de oorlog zijn deze bommen onklaar gemaakt of men liet ze springen. Het gebeurde ook wel dat de staaldraden niet zo goed waren verbonden en dan liep de boot uit zijn 'roer' en kwam scheef te varen. Hierdoor verloren de boten strobalen en zakken met tarwe bestemd voor de kinderen in Amsterdam. De bouwboeren hadden deze producten gratis afgestaan. De fietsen waarop men reed in die dagen reden nogal zwaar. Het waren oude fietsen en geen luchtbanden. Luchtbanden waren op de bon te verkrijgen, mits men kon aantonen dat je een dokter was dan wel daaraan verwant of in het agrarisch bedrijf werkte en daarbij moest het wel voldoende kilometers van huis zijn. Dus wij kregen geen luchtbanden. Maar dat was wel te verhelpen door uit oude autobanden repen te snijden en deze om het fietswiel te leggen. Het reed wel wat zwaar maar wij vonden het beter dan lopen. Het was op een zaterdagmiddag, wij hadden de prak thuis net op, dat wij met de pont aan 't Schouw waren overgevaren en richting 'De Duivelshoek' fietsten (voor de niet kenner onder ons, dit is richting Graftdijk), toen Willem van Duin plotseling een paar Engelse jagers richting Purmerend heen en weer zag vliegen. Willem was ook jager op wild in zijn vrije tijd en daarvoor 47 De DuivelshoekGeraakt schip met oorlogsmaterieel

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2017 | | pagina 48