I i f T U 1 - l V 4 Jk r 1... 44: Sf- tegel op het schoolplein gebruikt als maattegel om grote beuk mocht mikken. Op het rapport werd ook altijd vermeld of je vóór school naar de kerk was geweest, dat werd allemaal keurig bijgehouden. Er werd geen huiswerk meegegeven. Ook pap zat nog in de bankjes in de lokalen. Leren schrijven gebeurde met een potlood. En later schreef je met een kroontjespen die je moest dopen in de inktpot die op je schoolbankje stond. Daarnaast lag altijd de inktlap want het was vaak een geklieder van jewelste. Ook wel eens expres, als je bijvoorbeeld geheel 'per ongeluk' een druppel inkt naar je voorbuurman schoot. Aan de andere kant was het ook vaak lastig om netjes te schrijven met deze pen. Toch deed iedereen zijn best, want je kreeg namelijk twee cijfers: één voor de netheid en één voor foutloosheid! Wat speelden de kinderen tijdens de schoolpauze? De meisjes speelden in ieder geval aan de Kerklaankant en de jongens aan de kant van Julianaweg. Ze deden verspringen en knikkeren; met o.a. kalkers, beuken en looiers. Potje mikken. Papa herinnert zich nog heel goed de blauwe voor de dubbele deuren. Deze tegel werd aan te geven voor hoeveel tegels je op een Pap herinnert zich ook geen schoolreisjes of schoolkamp. Pap weet nog wel dat als je winterdag ijsvrij wilde dat ze dit dan gingen vragen aan de Pastoor. De Pastoor gold ook als een soort van hoofd van de school. Pap herinnert zich nog het schooltuinvoetbal. Dit werd georganiseerd door meester Leek. Dit was een toernooi op de plek van de speeltuin. Het latere scoutingterrein aan de Koningsweg. Pap weet ook nog dat hij in de zesde klas Verkeersbrigadier mocht zijn. Voor schooltijd ging je dan helpen bij het oversteken. Je kreeg een witte jas aan en een stopbord. Een hele verantwoordelijke taak! RAPPORTEN van leerling(e) der urklasse Cursusjaar 19 Sir....!lyajjt VAKKEN Godsdienst Lezen Schrijven Rekenen Nederlandse Taal Vaderl. Geschiedenis Aardrijkskunde Kennis der Natuur Tekenen Zingen Lichamelijke Oefening Handwerken Gedrag Vlijt krt) Eerste Rapport A H Tweede Rapport Derde Rappor Een der Ouders of Verzorgers: Gezien4// le Rapport fytfewe-iiC**-- 2e Rapport L 3e Rapport Bevorderd Niet bevorderd De Onderwijzerji le Rapport 2e Rapport 3e Rapport Rapport Wil Broersen. 1 -ui--' met witte jassen. 80

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2015 | | pagina 80