Noord-Hollandskanaal t eerst in Den Helder Kees met reparatieiverk aan de pont je de kabel snel laten zakken op de bodem. Normaal had je drie maal per jaar een nieuwe kabel nodig, maar de laatste jaren wel drie per maand. De schepen varen steeds harder en hebben meer diepgang. Zo'n kabel kost toch een kleine duizend euro. Het systeem van aandrijving van de pont is op meerdere plaatsen toegepast. Het pontje van Ilpendam en 't Schouw in Amsterdam varen op dezelfde manier. Ik heb er ook nog een tijd het onderhoud aan gedaan. De nieuwe pont die nu vaart hebben we niet meer in onderhoud". boten voeren toen wat rustiger en je hoorde ze al van verre aankomen. Dan had je voldoende tijd om de kabel te laten zakken. Het gezeur begon met de mosselvissers uit Yerseke. Als 's winters het Ijsselmeer dicht lag dan gingen ze via het Noord-Hollandskanaal naar de Waddenzee. Het leek wel een wedstrijd, wie het eerst in Den Helder was. Die lui rosten zo door de kabel heen. Toen l,oKK»" de gemeente de lieren elektrisch gemaakt. Zo kon Mactank "Een jaar of wat geleden is de grond onder het tankstation gesaneerd. We hebben meteen de grond naast de smederij meegenomen. Uit bodemonderzoek bleek dat er een flinke vervuiling was van carbidafval. Ik weet wel waar het van kwam. Mijn vader spitte een vat zonder bodem in de grond. Hierin deed hij het uitgewerkte carbid. Was het vat vol, dan kwam er een nieuw vat naast. Het tankstation kreeg meteen nieuwe tanks, leidingen en een vloeistofdichte ondergrond. Daarnaast kwam er een nieuwe naam: Mactank. Het werk in de smederij bleeft gewoon doorgaan. Rond 2000 komen hekken en poorten weer in de mode. Niet meer zoals mijn vader ze vroeger smeedde, maar het 72

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 73