Noord-Hollandskanaal
t eerst in Den Helder
Kees met reparatieiverk
aan de pont
je de kabel snel laten zakken op de bodem. Normaal had je drie maal per jaar
een nieuwe kabel nodig, maar de laatste jaren wel drie per maand. De schepen
varen steeds harder en hebben meer diepgang. Zo'n kabel kost toch een kleine
duizend euro. Het systeem van aandrijving van de pont is op meerdere plaatsen
toegepast. Het pontje van Ilpendam en 't Schouw in Amsterdam varen op
dezelfde manier. Ik heb er ook nog een tijd het onderhoud aan gedaan. De
nieuwe pont die nu vaart hebben we niet meer in onderhoud".
boten voeren toen wat rustiger en je hoorde ze al van verre aankomen. Dan
had je voldoende tijd om de kabel te laten zakken. Het gezeur begon met de
mosselvissers uit Yerseke. Als 's winters het Ijsselmeer dicht lag dan gingen ze
via het Noord-Hollandskanaal naar de Waddenzee. Het leek wel een wedstrijd,
wie het eerst in Den Helder was. Die lui rosten zo door de kabel heen. Toen
l,oKK»" de gemeente de lieren elektrisch gemaakt. Zo kon
Mactank
"Een jaar of wat geleden is de grond onder het
tankstation gesaneerd. We hebben meteen de grond
naast de smederij meegenomen. Uit bodemonderzoek
bleek dat er een flinke vervuiling was van carbidafval.
Ik weet wel waar het van kwam. Mijn vader spitte een
vat zonder bodem in de grond. Hierin deed hij het
uitgewerkte carbid. Was het vat vol, dan kwam er een
nieuw vat naast. Het tankstation kreeg meteen nieuwe
tanks, leidingen en een vloeistofdichte ondergrond.
Daarnaast kwam er een nieuwe naam: Mactank. Het
werk in de smederij bleeft gewoon doorgaan. Rond
2000 komen hekken en poorten weer in de mode. Niet
meer zoals mijn vader ze vroeger smeedde, maar het
72