Het pontveer "Het pontveer had mijn vader al in onderhoud. De pont werd toen nog niet aangedreven. Er waren twee lieren die het touw over het kanaal op spanning hielden of lieten zakken tot op de bodem van het kanaal. De pontbaas hield de knuppel op het touw en liep of duwde zo de pont naar de overkant, een zware klus. Ze hadden een afspraak met Kerssens de melkrijder. Als hij met zijn melkwagen aankwam dan mocht hij direct met een flinke vaart de pont oprijden en dan moest hij flink remmen. Het pontje kreeg dan meteen genoeg vaart om halverwege de overkant te komen. Bij flinke wind was het lastig om de pont goed op koers te houden. Pontveer met enkele kabel Dan was er aan beide zijden van de pont een touw nodig om hem recht te houden en waren er twee man aan het duwen. In de jaren zestig hebben we de pont voor jan Schoorl omgebouwd naar een elektrische aandrijving. We hadden het zelf bedacht. Het moeilijkste was het juiste toerental voor de draaischijven te vinden. Als je te hard gaat dan breekt de kabel, ga je te langzaam dan krijg je gezeur. De 180 meter lange staalkabel lieten we splitsen en vlechten bij de firma Rodenberg in Ijmuiden. Vanaf het begin draaide dit goed. De 71

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 72