HEEFT IJ DE NIEUWSTE RIJWIELEN VAN GAZELLE EN UNION AL GEZIEN? En wel vanaf ƒ,175.geheel compleet met lamp,slot, snelbinder,spatlap,standaard,jasbeschermerook op ge makkelijke betalingscondities Brommers: sport-, tour- en de geheel automatische mo dellen 196A. Ook het succes van de laatste', R.A.IGa zelle Grand Sport, Union, Solex, Berini, Sparta, Zun- dap Honda de A~tact brommer. Alle merken leverbaar,en ook op betalingsiconditiesb.v. een brommer 'van onge veer ƒ,800,voor ƒ.8.50 per week inclusief 2 jaar all round verzekerd FA,MELKER ZOON JÜLIANAWEG 85-87 RAADHÜISWEG 6 Smid Siem Melker niet verkopen omdat Roemer al het dealerschap had, maar via via wist ik het toch te krijgen. Toen Batavus overstapte van ketting- naar snaaraandrijving kwamen de problemen. Om de haverklap knapte die snaar. Ik had er een speciaal trucje op bedacht en ze kwamen zelfs van Batavus kijken. Toen is Batavus erachter gekomen dat ik ze verkocht zonder dealer te zijn. Ze maakten eerst flink stampij maar uiteindelijk mocht ik toch doorgaan met de verkoop. Ik heb ook een Testi brommer verkocht. Dat was een superstevige en robuuste brommer. Deze was speciaal voor Piet en Gerda de Bruin. Als ze samen op de brommer zaten, dan zat er ook wat op. Bij de winkel aan de Raadhuisweg verkochten we mengsmering voor de brommers. Dit ging via een automaat zodat mensen ook 's avonds konden tanken. De werkplaats was toen nog in het pand, naast de winkel. De winkel was 's avonds ook gewoon open, want ik was toch in de werkplaats aan de gang. Van de winkelsluitingswet heb ik me nooit wat aangetrokken. Met de brommers werd het steeds drukker en soms was je 's nachts nog bezig. De volgende ochtend moest de brommer voor de klant weer klaar staan om naar het werk te gaan. Het werk in de smederij begon te veranderen. Steeds meer artikelen werden in de fabriek gemaakt, zoals schoppen, vorken en harken. Er was meer werk bij de klanten thuis, zoals het aanleggen van een wc of douche. Warm water kwam via een geiser, het gas van butagasflessen. Kort na de oorlog ging al het transport nog met de motor of bakfiets. Handig was ook een fiets met aanhangwagentje. Deze aanhangwagentjes maakten we zelf en vooral boeren gebruikten deze wagentjes voor het transport van de melkbussen. Werk was er ook op de boerderijen, zoals het aanleggen van drinkbakken in de stal. In die tijd begon Wim van Vliet met zijn loonbedrijf aan de Sluisbuurt. Wim kwam bij ons voor het onderhoud en aanpassen van het materieel. Hij was er altijd bij als er wat moest worden aangepast. Hij wist precies wat hij wilde. Rond die tijd kwam onze oudste zoon Siem van de ambachtsschool in Alkmaar af. Hij ging aan de slag in de fietsen. Daarnaast ging Siem naar de avondschool voor loodgieter 69

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 70