HEEFT IJ DE NIEUWSTE RIJWIELEN VAN GAZELLE EN UNION AL
GEZIEN?
En wel vanaf ƒ,175.geheel compleet met lamp,slot,
snelbinder,spatlap,standaard,jasbeschermerook op ge
makkelijke betalingscondities
Brommers: sport-, tour- en de geheel automatische mo
dellen 196A. Ook het succes van de laatste', R.A.IGa
zelle Grand Sport, Union, Solex, Berini, Sparta, Zun-
dap Honda de A~tact brommer. Alle merken leverbaar,en
ook op betalingsiconditiesb.v. een brommer 'van onge
veer ƒ,800,voor ƒ.8.50 per week inclusief 2 jaar
all round verzekerd
FA,MELKER ZOON JÜLIANAWEG 85-87 RAADHÜISWEG 6
Smid Siem Melker
niet verkopen omdat Roemer al het dealerschap had,
maar via via wist ik het toch te krijgen. Toen Batavus
overstapte van ketting- naar snaaraandrijving kwamen de
problemen. Om de haverklap knapte die snaar. Ik had er
een speciaal trucje op bedacht en ze kwamen zelfs van
Batavus kijken. Toen is Batavus erachter gekomen dat ik
ze verkocht zonder dealer te zijn. Ze maakten eerst flink
stampij maar uiteindelijk mocht ik toch doorgaan met de
verkoop. Ik heb ook een Testi brommer verkocht. Dat
was een superstevige en robuuste brommer. Deze was
speciaal voor Piet en Gerda de Bruin. Als ze samen op
de brommer zaten, dan zat er ook wat op. Bij de winkel
aan de Raadhuisweg verkochten we mengsmering voor
de brommers. Dit ging via een automaat zodat mensen
ook 's avonds konden tanken.
De werkplaats was toen nog in het pand, naast de
winkel. De winkel was 's avonds ook gewoon open,
want ik was toch in de werkplaats aan de gang. Van de
winkelsluitingswet heb ik me nooit wat aangetrokken.
Met de brommers werd het steeds drukker en soms was
je 's nachts nog bezig. De volgende ochtend moest de
brommer voor de klant weer klaar staan om naar het werk te gaan. Het werk
in de smederij begon te veranderen. Steeds meer artikelen werden in de fabriek
gemaakt, zoals schoppen, vorken en harken. Er was meer werk bij de klanten
thuis, zoals het aanleggen van een wc of douche. Warm water kwam via een
geiser, het gas van butagasflessen. Kort na de oorlog ging al het transport nog
met de motor of bakfiets. Handig was ook een fiets met aanhangwagentje.
Deze aanhangwagentjes maakten we zelf en vooral boeren gebruikten deze
wagentjes voor het transport van de melkbussen. Werk was er ook op de
boerderijen, zoals het aanleggen van drinkbakken in de stal. In die tijd begon
Wim van Vliet met zijn loonbedrijf aan de Sluisbuurt. Wim kwam bij ons voor
het onderhoud en aanpassen van het materieel. Hij was er altijd bij als er wat
moest worden aangepast. Hij wist precies wat hij wilde. Rond die tijd kwam
onze oudste zoon Siem van de ambachtsschool in Alkmaar af. Hij ging aan de
slag in de fietsen. Daarnaast ging Siem naar de avondschool voor loodgieter
69