T
E
P AANGEBODEN j
een
in
pr ima
staat verkerende houten j
E L E
K T
RIS
C H E WASMACHINE
SMelker
Julianaweg 2)50 j
O
O
Na een week werken kreeg ik het loon in mijn handje, fl. 2,50, dat vond ik bar
weinig. Ik hield mijn hand nog steeds open en kreeg er nog fl. 2,50 bijMaar voor
fl. 5,00 wilde ik niet aan de gang. Dus ging ik op huis aan. Mijn koffer kreeg ik
niet mee. Later heeft mijn vader die opgehaald. Toen ging ik aan de slag bij jan
Doesschot, machinefabriek, aan de Koningsweg in Alkmaar. Hier verdiende ik
een stuk meer. Ik zat in het onderhoudswerk bij de kunstmestfabrieken aan de
overkant van het kanaal. Bij de LTB in Heiloo hadden we ook het onderhoud,
's Avonds volgde ik de opleiding machinist stoomketels. Inmiddels was ik
getrouwd met Bets en verhuisd naar de Ridderstraat in Alkmaar, vlak naast
V&D. Maar wat ik eigenlijk wilde worden, was lasser. Dat lukte na het afzwaaien
uit militaire dienst. Er moest in 1956 een nieuwe waterleiding worden aangelegd
vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal naar de Hoogovens. Ik werd aangenomen
als lasser om de pijpen aan elkaar te lassen. Een prachtklus want de pijp moest
onder het Noordzeekanaal door. Ik werkte daar tot vier uur in de middag en
ging dan op de motor naar Akersloot om vader te helpen in de smederij, 's
Avonds vloog ik weer naar Alkmaar. Daarna ben ik als lasser nog een tijd voor
de PWN aan de slag geweest. Er moest een nieuwe hoofdleiding worden gelegd
vanaf het pontje van Akersloot tot aan West-Graftdijk.
Een nieuwe zaak
"Zo rond 1957 kwam het spul
van Roemer te koop. Roemer
had een paar jaar daarvoor
de electrozaak van Deijlen
(Raadhuisweg) overgenomen.
Sombroek woonde inliet woon/
winkelhuis. Hij was elektricien,
deed het onderhoud aan het
elektriciteitsnet in Akersloot
en in het kleine winkeltje
werden elektrische apparaten
en aanverwante artikelen
verkocht.
Toen Sombroek ziek werd kwam het spul te koop. Mijn vader zei: "dat moest jij
maar kopen". Maar ik kon het niet rechtstreeks kopen, het is tenslotte je collega.
Daarom heb ik het via een tussenpersoon gekocht. Zo belandden we weer in
Akersloot aan de Raadhuisweg. De winkel werd vergroot en we zijn direct in
de fietsen en brommers gegaan. Overdag was ik bij mijn vader aan de slag en 's
avonds repareerde ik fietsen en brommers. Ook Krom (Julianaweg) en Roemer
(Dorpsstraat) zaten in de fietsen. De jaren zestig en zeventig waren topjaren met
de brommers. We verkochten er per jaar tegen de tweehonderd van de merken
Sparta, Berini, Zundapp en Honda. Het populaire merk Batavus mochten we
68