Watersport. DE AKERSLOOTSCHE JACHTHAVEN. Werkzaamheden begonnen. De voorzitter der Zaansche Roei- en Zeil- j vereeniging schrijft in de Znl het volgende Voor Noordholland boven het IJ is het Alkmaarder Meer wel het middelpunt ge worden voor de zeilliefhebbera. En al» men het over het Alkmaarder Meer heeft, dan noemt men daarbij tegelijk Akersloot. In óe- :ze plaats toch warden -aoewel dë "Noordhol- landera als zij van buiten-, die de jaarttjiciche wedstrijden van de Zaaniandsche Zeilveree- niging bezoeken, met open armen ontvangen. Met burgemeester v. d Heuvel aan h.t hoofd is men aan het werk getogen om te trachten voor de watersportliefhebber» het gerief in Akersloot te vergrooten. Reeds in den vorigen winter zijn de plannen uitge werkt voor het maken van een groote jacht haven, maar zij, die bekend zijn met de moei- i lijkheden, die zich kunnen voordoen als er van overheidswege de noodige toestemmin gen moeten komen, kunnen zich voorstellen, dat niet alles direct maar in orde was. Het is vooral de burgemeester geweest, die zich ten volle aan de goede zaak gegeven heeft, zoodat hij dezer dagen met voldoening kon berichten, dat de werkzaamheden aan de nieuwe Akerslootsche Jachthaven een aan vang hadden genomen. Een tweeledig doel wordt bereikt, want men is nu in de gelegen heid een groot aantal werkloozen geaurende de winter productief te werk te stellen. In het voorjaar van 1936 hoopt men de jacht haven feestelijk te openen en te zijner tijd zullen wij daaraan onze lezers natuurlijk op ae hoogte houden. De plaats van de jachthaven is wel de al lergunstigste, die men aan het Alkmaarder Meer heeft kunnen bedenken, want voor een jachthaven zijn, zeiltechnisch gesproken, twee dingen noodzakelijk: in verband met de heerschende Z.W.-winden moet de toegang in N.O. richting liggen en vervolgens moet de haven direct aansluiten op diep vaarwa ter. Aan beide eischen wordt geheel voldaan. Zooals men wellicht weet komt de jachtha ven direct ten noorden van Akersloot, dus schuin tegenover de plaats, waar de verbin ding is tusschen het meer en het Noordhol- landsch kanaal. De diepte van het deel, dal het dichtst bij het meer gelegen is, wordt 2.50 M., zoodat zelfs dan de grootste schui ten een veilige en rustige ligplaats verzeker" wordt. In de jachthaven zelf zullen naar alle waarschijnlijkheid voorloopig ligplaatsen voor ongeveer 50 schepen gemaakt worden. Op het terrein zal geplaatst worden een groote loods van ongeveer 40 x 15 M. aangezien men een wagenhelling zal maken- zullen voor winterberging zelfs zeer gj00., en zware motorbooten naar binnengehaai, kunnen worden. Als wij dan even gememoreerd hebben, Akersloot van Alkmaar uit over een mooien weg (en niet meer over het beken pontje) per auto in 15 k 20 minuten te dere ken is en dat naar menschelijke bereken»»' begin 1937 de nieuwe kaarsrechte weg jfl Uitgeest naar Akersloot gereed zal zijn, meenen wij, dat Akersloot goed werk w* voor de watersport, waarbij de gemeente de gemeentenaren tevens wel zullen varerr^ over het meer. Er komt een sleephelling tot 5 ton om de boten uit het water te trekken. Het pand wordt voorzien van elektrische verlichting en waterleiding. Tijdens het ontgraven wordt bronbemaling met een centrifugaalpomp toegepast om het terrein van 60 m. x 60 m. tot 2 m. onder het Alkmaardermeerpeil droog te houden; hiervoor wordt een overeenkomst met aannemer j. M. Huiberts uit Alkmaar afgesloten. Er is ruimte voor 60 jachten in de haven. Er wordt 117 meter steiger aangelegd. De vrijkomende zand- en kleigrond wordt in de omgeving gestort en geëgaliseerd. De totale begroting bedraagt circa fl.. 13000,-. De gemeenteopzichter jn. Krom zal leiding geven aan de werkzaamheden die door de gemeente in eigen beheer worden uitgevoerd. De Heidemaatschappij zal toezicht houden. De gemeente gaat, om de materiaalkosten te financieren, een geldlening aan groot maximaal fl. 5345,- tegen 4 rente met een jaarlijkse aflossing van fl. 400,-. Het benodigde materieel (voor tijdens de aanleg) wordt zoveel mogelijk tweedehands ingekocht of gehuurd. Gekocht wordt van een aannemer uit Purmerend: 4 aardewerk geglazuurde handwasbakken met bijbehorende fittingen en stoppen, geheel compleet d fl. 2,25 per stuk; 2 gebruikte closets, zonder gebreken, met een houten binnenrand bekleding, met trekker, ketting, reservoir, valpijp en fittingen d fl. 4 ,- per stuk; 70 gebruikte eiken wrijfpalen, beslagen met 3 cm wankant, lang tenminste 5 mtr. d fl. 2,- per stuk; 52 mtr. gebruikt spoor, vignolaprofiel, met aanwezige biels en afkomende spoorspijkers en moerbouten en bijbehorende lasplaten, alsmede bijbehorende gebruikte draaischijf, middellijn 2 mtr. met draaibak en toebehoren, totaal voor de som van fl. 100,-. De aanleg In het archief is niets te vinden over het verloop van de aanleg. In de krant lezen we dat oktober 1935 met de werkzaamheden wordt begonnen. De werkzaamheden zijn door een fotograaf regelmatig vastgelegd. De foto's geven een mooi beeld van het verloop. Met handkracht wordt de grond in kipkarren gespit en via smalspoor getransporteerd naar de omliggende gronden, waar deze wordt gestort. Werkloze arbeiders met laarzen aan en de schop in de hand. Werkloze bouwvakkers bouwen de opstallen. In jaarboek 'De Groene Valck' editie 2005 is de 57

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 58