Watersport.
DE AKERSLOOTSCHE JACHTHAVEN.
Werkzaamheden begonnen.
De voorzitter der Zaansche Roei- en Zeil-
j vereeniging schrijft in de Znl het volgende
Voor Noordholland boven het IJ is het
Alkmaarder Meer wel het middelpunt ge
worden voor de zeilliefhebbera. En al» men
het over het Alkmaarder Meer heeft, dan
noemt men daarbij tegelijk Akersloot. In óe-
:ze plaats toch warden -aoewel dë "Noordhol-
landera als zij van buiten-, die de jaarttjiciche
wedstrijden van de Zaaniandsche Zeilveree-
niging bezoeken, met open armen ontvangen.
Met burgemeester v. d Heuvel aan h.t
hoofd is men aan het werk getogen om te
trachten voor de watersportliefhebber» het
gerief in Akersloot te vergrooten. Reeds in
den vorigen winter zijn de plannen uitge
werkt voor het maken van een groote jacht
haven, maar zij, die bekend zijn met de moei-
i lijkheden, die zich kunnen voordoen als er
van overheidswege de noodige toestemmin
gen moeten komen, kunnen zich voorstellen,
dat niet alles direct maar in orde was. Het
is vooral de burgemeester geweest, die zich
ten volle aan de goede zaak gegeven heeft,
zoodat hij dezer dagen met voldoening kon
berichten, dat de werkzaamheden aan de
nieuwe Akerslootsche Jachthaven een aan
vang hadden genomen. Een tweeledig doel
wordt bereikt, want men is nu in de gelegen
heid een groot aantal werkloozen geaurende
de winter productief te werk te stellen. In
het voorjaar van 1936 hoopt men de jacht
haven feestelijk te openen en te zijner tijd
zullen wij daaraan onze lezers natuurlijk op
ae hoogte houden.
De plaats van de jachthaven is wel de al
lergunstigste, die men aan het Alkmaarder
Meer heeft kunnen bedenken, want voor een
jachthaven zijn, zeiltechnisch gesproken,
twee dingen noodzakelijk: in verband met de
heerschende Z.W.-winden moet de toegang
in N.O. richting liggen en vervolgens moet
de haven direct aansluiten op diep vaarwa
ter. Aan beide eischen wordt geheel voldaan.
Zooals men wellicht weet komt de jachtha
ven direct ten noorden van Akersloot, dus
schuin tegenover de plaats, waar de verbin
ding is tusschen het meer en het Noordhol-
landsch kanaal. De diepte van het deel, dal
het dichtst bij het meer gelegen is, wordt
2.50 M., zoodat zelfs dan de grootste schui
ten een veilige en rustige ligplaats verzeker"
wordt. In de jachthaven zelf zullen naar alle
waarschijnlijkheid voorloopig ligplaatsen
voor ongeveer 50 schepen gemaakt worden.
Op het terrein zal geplaatst worden een
groote loods van ongeveer 40 x 15 M.
aangezien men een wagenhelling zal maken-
zullen voor winterberging zelfs zeer gj00.,
en zware motorbooten naar binnengehaai,
kunnen worden.
Als wij dan even gememoreerd hebben,
Akersloot van Alkmaar uit over een
mooien weg (en niet meer over het beken
pontje) per auto in 15 k 20 minuten te dere
ken is en dat naar menschelijke bereken»»'
begin 1937 de nieuwe kaarsrechte weg jfl
Uitgeest naar Akersloot gereed zal zijn,
meenen wij, dat Akersloot goed werk w*
voor de watersport, waarbij de gemeente
de gemeentenaren tevens wel zullen varerr^
over het meer. Er komt een sleephelling tot 5 ton om de
boten uit het water te trekken. Het pand wordt voorzien
van elektrische verlichting en waterleiding. Tijdens het
ontgraven wordt bronbemaling met een centrifugaalpomp
toegepast om het terrein van 60 m. x 60 m. tot 2 m. onder
het Alkmaardermeerpeil droog te houden; hiervoor wordt
een overeenkomst met aannemer j. M. Huiberts uit Alkmaar
afgesloten. Er is ruimte voor 60 jachten in de haven. Er
wordt 117 meter steiger aangelegd. De vrijkomende
zand- en kleigrond wordt in de omgeving gestort en
geëgaliseerd. De totale begroting bedraagt circa fl.. 13000,-.
De gemeenteopzichter jn. Krom zal leiding geven aan de
werkzaamheden die door de gemeente in eigen beheer
worden uitgevoerd. De Heidemaatschappij zal toezicht
houden.
De gemeente gaat, om de materiaalkosten te financieren,
een geldlening aan groot maximaal fl. 5345,- tegen 4
rente met een jaarlijkse aflossing van fl. 400,-.
Het benodigde materieel (voor tijdens de aanleg) wordt
zoveel mogelijk tweedehands ingekocht of gehuurd.
Gekocht wordt van een aannemer uit Purmerend:
4 aardewerk geglazuurde handwasbakken met bijbehorende
fittingen en stoppen, geheel compleet d fl. 2,25 per stuk;
2 gebruikte closets, zonder gebreken, met een houten binnenrand
bekleding, met trekker, ketting, reservoir, valpijp en fittingen d
fl. 4 ,- per stuk;
70 gebruikte eiken wrijfpalen, beslagen met 3 cm wankant, lang
tenminste 5 mtr. d fl. 2,- per stuk;
52 mtr. gebruikt spoor, vignolaprofiel, met aanwezige biels
en afkomende spoorspijkers en moerbouten en bijbehorende
lasplaten, alsmede bijbehorende gebruikte draaischijf,
middellijn 2 mtr. met draaibak en toebehoren, totaal voor de
som van fl. 100,-.
De aanleg
In het archief is niets te vinden over het verloop van de
aanleg. In de krant lezen we dat oktober 1935 met de
werkzaamheden wordt begonnen. De werkzaamheden zijn
door een fotograaf regelmatig vastgelegd. De foto's geven
een mooi beeld van het verloop.
Met handkracht wordt de grond in kipkarren gespit en via
smalspoor getransporteerd naar de omliggende gronden,
waar deze wordt gestort. Werkloze arbeiders met laarzen
aan en de schop in de hand. Werkloze bouwvakkers bouwen
de opstallen. In jaarboek 'De Groene Valck' editie 2005 is de
57