Hef werk heeft voor de gemeente Akersloot een economisch blijvende betekenis. Behalve
onmiddellijke werkvoorziening voor arbeiders in het grond- en baggerbedrijf,
zullen de neringdoenden in de toekomst een steeds meer groeiend profijt
daarvan hebben. De gemeente beschikt echter niet over de middelen om deze
ontwikkeling zelfstandig ter hand te nemen, ondanks dat de belastingen tot het
uiterste zijn opgevoerd. Er zijn in Akersloot in 1934 maar liefst 78 werklozen
(ca. 10% van de beroepsbevolking) waarvan 41 gehuwd.
In juli 1934 krijgt B&W antwoord van het bureau 'Werkfonds 1934'. Algemeen
secretaris Dr. Ir. A.H.W Hacke schrijft: Dat de aanleg van de jachthaven niet van
een go danige economische betekenis is waarop een spoedige financiering uit het Werkfonds
te vernachten is. Volgens mijn ingiens gou hiervan eerst in een ver venrijderde instantie
sprake kunnen gijn. Indien de voorgestelde jachthaven voorlopig minder volledig wordt
geoutilleerd, godat voorlopig in hoofdgaak grond- en eenvoudige baggenrerken gouden worden
uitgevoerd, gou hier een object voor werkverschaffing aanwegig gijn. Hef college van B&W
gou gich hiervoor moeten wenden tot de afdeling Werkverschaffing en Steunverlening van het
Departement van Sociale Zaken.
Eerste schetsplangebouw Aanpassing van de plannen
jachthaven
Er komt dus geen toestemming van het werkfonds. Maar er is wel particulier
initiatief, er worden enkele steigers en boothuizen aangebracht in het Doode
Gat. Maar dit kleinschalig project is niet echt succesvol. De initiatiefnemers
melden dat de golfslag te hoog is en er is geen sleephelling of kraan om de
boten uit het water te halen. B&W gaan samen met de Alkmaarsche Roei- en
zeilvereniging (ARZV) de plannen voor een heuse jachthaven aanpassen. De
heer Talsma van de werkverschaffing komt op bezoek en adviseert. Ten eerste
wordt gekozen voor een andere locatie, namelijk op een iets verder gelegen
stuk grond dat in het bezit is van het Burgerlijk Armbestuur.
In het eerste plan zou het uitdiepen voor een groot deel machinaal worden
uitgevoerd door een baggermolen. In het nieuwe bijgestelde plan wordt deze
baggermolen voor een groot deel vervangen door handkracht. Er zijn vele
handen nodig om met de schop in de hand duizenden kubieke meters grond te
verplaatsen. Het hele werk wordt in 'de droge' uitgevoerd. Het heeft bovendien
als voordeel dat alle steigers, meerpalen en beschoeiingen makkelijker kunnen
worden aangebracht. Alleen voor het maken van een doorgang naar het meer
zal een baggermolen worden ingezet. Niet alleen de uitvoeringsmethode
54