Henk vervoerde diverse prod neren over de weg en over water, o.a. rijst, tarwe, veevoer. Het is hard werken. Mijn eerste sleepscliip dat ik koop, is uit 1905. Ik laat dit verbouwen zodat het schip meer volume krijgt; een hoger ruim dat voorzien is van afdekrolluiken. Willem Burgering, werkeloos en wonend in een woonark, werkt een paar jaar bij mij als matroos, hij is mijn rechterhand. Hij heeft totaal Joanne en de Beta in de geen ervaring maar doet zi)n best-In die tijd heb je geen vaarbewijs nodig. Als haven vanMeppel ie de leeftijd van 16 jaar hebt bereikt, mag je varen. Op een gegeven moment gaan er andere regels gelden en dien je in het bezit te zijn van een vaarbewijs. Wij vinden dit zo onzinnig. Voor de datum van verplicht aanvragen loop ik op de beurs en vraag waar ik een formulier kan verkrijgen voor het starten van de aanvraag. Ik word doorverwezen naar de notaris. Deze zegt: "Zal ik het formulier meteen even invullen?". Hij doet dit gratis voor bevriende schippers. Dus zo komt Willem in bezit van zijn vaarbewijs. Later wordt Willem havenmeester bij jachthaven Alkmaarsche Roei- en zeilvereniging ARZV en ontvangt enige jaren later een prijs voor de vriendelijkste havenmeester van Nederland. Onze zonen, Hans en Emile, komen in 1990 bij mij in de zaak. Aan boord halen zij hun scliippersdiploma, via het leerstelsel van het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Binnenvaart. Theorie is schriftelijk en de praktijklessen krijgen zij van mij. Hans en Emile varen vanaf hun 14e jaar al met mij mee. Hans en Emile varen op het tweede schip dat wij aankopen 'de johanna'. Hans is al in het bezit van een vaarbewijs. Als Emile in militaire dienst moet, wordt het druk. Hij verlaat de dienst echter met een eervolle vermelding en krijgt de sleepboot in eigen beheer. Hans wordt eigenaar van 'de johanna' en zo hebben onze zonen beiden een eigen zaak. Mijn zonen varen op diverse wateren, ik 17

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 18