Henk vervoerde diverse prod neren over de weg en over water, o.a. rijst, tarwe, veevoer.
Het is hard werken. Mijn eerste sleepscliip dat ik koop, is uit 1905. Ik laat dit
verbouwen zodat het schip meer volume krijgt; een hoger ruim dat voorzien is
van afdekrolluiken. Willem Burgering, werkeloos en wonend in een woonark,
werkt een paar jaar bij mij als matroos, hij is mijn rechterhand. Hij heeft totaal
Joanne en de Beta in de geen ervaring maar doet zi)n best-In die tijd heb je geen vaarbewijs nodig. Als
haven vanMeppel ie de leeftijd van 16 jaar hebt bereikt, mag je varen. Op een gegeven moment
gaan er andere regels gelden en dien je in het bezit te zijn van een vaarbewijs.
Wij vinden dit zo onzinnig. Voor de datum van verplicht aanvragen loop ik op
de beurs en vraag waar ik een formulier kan verkrijgen voor het starten van de
aanvraag. Ik word doorverwezen naar de notaris. Deze zegt: "Zal ik het formulier
meteen even invullen?". Hij doet dit gratis voor bevriende schippers. Dus zo
komt Willem in bezit van zijn vaarbewijs. Later wordt Willem havenmeester bij
jachthaven Alkmaarsche Roei- en zeilvereniging ARZV en ontvangt enige jaren
later een prijs voor de vriendelijkste havenmeester van Nederland.
Onze zonen, Hans en Emile, komen in 1990 bij mij in de zaak. Aan boord halen
zij hun scliippersdiploma, via het leerstelsel van het Koninklijk Onderwijsfonds
voor de Binnenvaart. Theorie is schriftelijk en de praktijklessen krijgen zij van
mij. Hans en Emile varen vanaf hun 14e jaar al met mij mee.
Hans en Emile varen op het tweede schip dat wij aankopen 'de johanna'. Hans
is al in het bezit van een vaarbewijs. Als Emile in militaire dienst moet, wordt
het druk. Hij verlaat de dienst echter met een eervolle vermelding en krijgt de
sleepboot in eigen beheer. Hans wordt eigenaar van 'de johanna' en zo hebben
onze zonen beiden een eigen zaak. Mijn zonen varen op diverse wateren, ik
17