centrale verwarming. Firma Verduin gaat olie begorgen voor de oliekachels. In 1970 koop ik een tankauto met een inhoud van 4000 liter. Ik laad in Amsterdam bij de Gulf, lever het produkt weer aan bij de bewoners van woonarken, boeren, molenaars e.d. Door mond-op-mondreclame groeit mijn klantenkring. In 1973 neem ik Pamtax over, met een klantenbestand van 200 man. Ik koop dan een tankauto met een grotere inhoud (7000 liter). In de jaren 1973/1974 is er ook de oliecrisis. Mijn omzet heeft hier niet onder te lijden. Heel bijzonder maar mijn bedrijf groeit. Ik koop meer olie in dan ik nodig heb. Anderen worden tijdens de crisis gekort, de maatschappijen hadden allemaal minder olie. Mijn omzetgegevens van het jaar daarvoor zijn bij de leverancier niet bekend en men blijft aan mij leveren en ik word niet gekort. Andere leveranciers die gekort zijn, kunnen op een gegeven moment niet meer aan hun klanten leveren, maar ik heb voldoende en mijn klantenkring wordt weer groter. Rond die tijd koop ik een rondvaarboot. Als de school, de voetbalclub, de molenbuurtvereniging of een winkelier een uitje organiseert, word ik ingehuurd en vaar het gezelschap naar de gewenste locatie: de Woude of de Zaanse Schans. Soms wordt er aan boord een hapje en drankje Moeder Pietje Rika en geserveerd. Maar het komt ook wel voor dat ik het gezelschap naar Amsterdam Henk bij de 'rondvaartboot breng en dat men daar van boord gaat om te dineren. In juni 1978 ontsnapt Akersloot aan een ramp. Een grote brand bij brandstojfenhandel H. Verduin gette een gedeelte van de Kerklaan letterlijk in vuur en vlam. De vlammen naren tientallen meters hoog en de donkere rookwolken waren tot in de wijde omgeving gichtbaar. Vrijdag 2 juni bestel ik 2.500 liter super en 10.000 liter normale benzine. Op vrijdagmiddag en zaterdag was het altijd druk aan de pomp en voor een prijsverhoging nog eens extra druk. Ik was die vrijdagmiddag bezig met klanten te helpen. Rond kwart over vijf komt de tankwagen de brandstof leveren en omdat het druk is, vraag ik de chauffeur of hij het lossen zelf kan regelen, hij was immers met de situatie bekend. De chauffeur peilt de ondergrondse opslagtank om te bepalen hoeveel hij kan lossen. Na een tijdje zie ik benzine over het pad naar de weg stromen en roep onmiddellijk naar de chauffeur dat hij moet stoppen met lossen, wat hij direct doet. Even later dansen de vlammetjes over de stromende benzine. Waarschijnlijk had hij de peilbuis na het peilen niet goed afgesloten en hier stroomde de benzine uit. Toen hij de gietijzeren dop weer 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2014 | | pagina 16