centrale verwarming. Firma Verduin gaat olie
begorgen voor de oliekachels.
In 1970 koop ik een tankauto met
een inhoud van 4000 liter. Ik laad
in Amsterdam bij de Gulf, lever het
produkt weer aan bij de bewoners van
woonarken, boeren, molenaars e.d.
Door mond-op-mondreclame groeit
mijn klantenkring. In 1973 neem ik
Pamtax over, met een klantenbestand
van 200 man. Ik koop dan een tankauto
met een grotere inhoud (7000 liter).
In de jaren 1973/1974 is er ook de oliecrisis.
Mijn omzet heeft hier niet onder te lijden. Heel
bijzonder maar mijn bedrijf groeit. Ik koop meer
olie in dan ik nodig heb. Anderen worden tijdens
de crisis gekort, de maatschappijen hadden
allemaal minder olie. Mijn omzetgegevens van
het jaar daarvoor zijn bij de leverancier niet
bekend en men blijft aan mij leveren en ik word
niet gekort. Andere leveranciers die gekort zijn,
kunnen op een gegeven moment niet meer aan
hun klanten leveren, maar ik heb voldoende en
mijn klantenkring wordt weer groter.
Rond die tijd koop ik een rondvaarboot. Als de
school, de voetbalclub, de molenbuurtvereniging
of een winkelier een uitje organiseert, word
ik ingehuurd en vaar het gezelschap naar de
gewenste locatie: de Woude of de Zaanse Schans.
Soms wordt er aan boord een hapje en drankje
Moeder Pietje Rika en geserveerd. Maar het komt ook wel voor dat ik het gezelschap naar Amsterdam
Henk bij de 'rondvaartboot breng en dat men daar van boord gaat om te dineren.
In juni 1978 ontsnapt Akersloot aan een ramp. Een grote brand bij brandstojfenhandel H.
Verduin gette een gedeelte van de Kerklaan letterlijk in vuur en vlam. De vlammen naren
tientallen meters hoog en de donkere rookwolken waren tot in de wijde omgeving gichtbaar.
Vrijdag 2 juni bestel ik 2.500 liter super en 10.000 liter normale benzine.
Op vrijdagmiddag en zaterdag was het altijd druk aan de pomp en voor een
prijsverhoging nog eens extra druk. Ik was die vrijdagmiddag bezig met klanten
te helpen. Rond kwart over vijf komt de tankwagen de brandstof leveren en
omdat het druk is, vraag ik de chauffeur of hij het lossen zelf kan regelen, hij was
immers met de situatie bekend. De chauffeur peilt de ondergrondse opslagtank
om te bepalen hoeveel hij kan lossen. Na een tijdje zie ik benzine over het
pad naar de weg stromen en roep onmiddellijk naar de chauffeur dat hij moet
stoppen met lossen, wat hij direct doet. Even later dansen de vlammetjes over
de stromende benzine. Waarschijnlijk had hij de peilbuis na het peilen niet goed
afgesloten en hier stroomde de benzine uit. Toen hij de gietijzeren dop weer
15