De meeste mensen komen niet veel verder dan hun eigen dorp. Naar een stad, bv. Alkmaar, Purmerend of Amsterdam ging je nog het prettigst per boot. De trekschuit is in die jaren een veel gebruikt vervoermiddel. De beurtschipper zorgt voor het goederenvervoer. Maar de moderne tijd zit er aan te komen. Sinds de opening van het Noord-Hollands kanaal in 1824 ligt Akersloot aan het modernste vaarwater van Europa. De Oost-Indiëvaarders zie je vanuit het dorp voorbij komen. En tussen Amsterdam en Haarlem wordt gewerkt aan de eerste spoorlijn van het land. Ook op andere plaatsen doet de stoommachine zijn intrede. Auke Sierk kwam werken en wonen in een dorp dat er heel anders uitzag dan tegenwoordig. Het dorp was wijds en open. Van bijna elke plek kon je kilometers ver kijken. Er waren niet veel wegen, alleen de doorgaande wegen op de strandwallen en drie dwarsverbindingen, dijkjes die de hogere zandruggen onderling verbonden. (Sluisweg, Kerkdijk en Rommeldijk. En eigenlijk ook de Hoornse Laan.) Het waren zandwegen, zandpaden bijna, waar je je niet makkelijk langs kon verplaatsen, zeker 's winters niet. Maar lag er een stevige ijsvloer dan kon je op schaatsen ineens weer snel en ver komen. De dokter ging vaak per muilezel of paard bij de patiënten langs en die woonden tot ver in de Schermer. De Kerkbuurt, waar hij ging wonen, lag als een kleine oase in de open ruimte. Een pluk huizen rondom toen nog de oude middeleeuwse dorpskerk aangekleed met bomen en ander groen. Dit was het grootste van de buurtschappen waaruit Akersloot toen bestond. Van het ene buurtschap naar het andere was het land groen, open en tamelijk leeg. Op winderige dagen moet er weinig beschutting Eind (of begin) van de Westerweg. Zo onge veer zullen de wegen er in de 19de eeuw uitgezien hebben. Lourens Veer ca. 1785 -1823 Portretje van schout (burge meester) Lourens Veer, de vorige bewoner van het huis aan de Buurtweg. 73

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2013 | | pagina 73