Pastoor Nicolaus Stenius. Eerste pastoor in Akersloot na de reformatie. Geboren in Haarlem 1588. Overleden in 1670. Zijn portret werd geschilderd in 1650 door Frans Hals. geloof) te bevorderen. Ruim de helft van de bevolking was nog ka tholiek. Daarna wijzigde de verhouding zich in overwegend protes tant. In de 'Swartedijckerpolder' werd een smidse met schuur in het geniep in gebruik genomen en moest gaan dienen als Schuilkerk of Schuilschuur. Onder de verbodsbepalingen viel ook het klokgelui en het gezang mocht buiten niet hoorbaar zijn. Daarom organiseerde Stenius voor zijn trouwe volgelingen in een schuilschuur, illegale, sobere bijeenkomsten. Het moet ongetwijfeld een moedige pastoor zijn geweest, die met ongekende volharding trouw bleef aan het ka tholicisme. Gesteund door 'klopjes', de gezusters Adriaantje en Dieuwertje Ger- rits, wist hij van geen wijken. Of knepen de magistraten in ons dorp, voor de katholieke bijeenkomsten, de oogjes toe? Of werden de ka tholieken toch in beperkte mate gedoogd? In de historiografie van Akersloot is weinig te ontdekken over de juiste toedracht t.a.v. de on derdrukte katholieken. Opmerkelijk was wel de arrestatie van pastoor Stenius naar aanleiding van het niet voldoen van de recognitiegelden. Voor het dulden van de roomse erediensten noemde men de recogni tiegelden ook wel zoengeld. Met hulp van de 'Klopjes' De Klopjes waren ongehuwde katholieke vrouwen, die ten overstaan van een priester een kuisheidgelofte aflegden. Vrouwen die geïnspi reerd door het religieuze leven gehoorzaamheid betrachtten aan hun geestelijke leiders. Om zich te onderscheiden van de gewone bur ger droegen zij overwegend eenvoudige, stemmige zwarte kleding en over het hoofd een 'kaper' of zwarte doek. In tegenstelling tot de nonnen stonden zij midden in de maatschappij. In Akersloot hielpen de klopjes de gelovige, arme burgers. Hun hulp was vooral gericht op ziekenzorg en onderwijs. Herkomst van de naam klopjes kent ver schillende verklaringen. Afbeeldingen op devotionele prenten tonen aan, dat de verklaring gezocht moet worden in het gegeven dat Chris tus op de deur van het hart van de vrouwen klopte, waarna zij de deur van hun hart voor Hem openden. Vrijheid van godsdienst De religieuze verhoudingen in Akersloot tussen katholicisme en pro testantisme bleven lange tijd verstoord. Pas in 1798 kwam er een nieuwe staatsregeling tot stand, waarin de volledige vrijheid van godsdienst was opgenomen. De gereformeerde kerk als staatskerk hield op te bestaan. Ook na de Tweede Wereldoorlog waren de religi euze verhoudingen tussen het katholicisme en het protestantisme, in ons dorp, sterk polariserend van karakter. 72

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2011 | | pagina 74