Tekening van de Zuidermolen
De door de firma Stork gemaakte stoomketel
heeft imposante afmetingen en kan niet zo in
de ketelruimte worden geplaatst. Er moet een
flink gat in de voorgevel worden gemaakt om
de ketel naar binnen te krijgen. Rond 1918
doet de elektriciteit zijn intrede en kiest het
polderbestuur voor elektrische aandrijving.
Stoom heeft immers zo zijn nadelen. Er is een
stoker nodig. Bovendien moet de stoomketel
eerst een paar uur worden opgestookt voordat
de vijzel kan draaien. Om het verschil in
toerental tussen stoommachine en de met
elektriciteit aangedreven motor op te vangen
worden er grote drijfwielen met leren banden
of riemen geplaatst. Dit mechanisme is nog
steeds aanwezig en voor liefhebbers van
Plattegrond gemaal met de vijzel van de Zuidermolen
32
'lU—LXA.
Vv v \\k
sfrjC'"" r
3C.WOOI2.STE E" N
T AMPW) t LETKi
vfx-y.rN
mwUiii/m
£Z'>y
IpSVuNOeHINCi
K# MOLEN
STOOMKETEL
KETELHUIS
5 TOOMMACWIN r