Tekening van de Zuidermolen De door de firma Stork gemaakte stoomketel heeft imposante afmetingen en kan niet zo in de ketelruimte worden geplaatst. Er moet een flink gat in de voorgevel worden gemaakt om de ketel naar binnen te krijgen. Rond 1918 doet de elektriciteit zijn intrede en kiest het polderbestuur voor elektrische aandrijving. Stoom heeft immers zo zijn nadelen. Er is een stoker nodig. Bovendien moet de stoomketel eerst een paar uur worden opgestookt voordat de vijzel kan draaien. Om het verschil in toerental tussen stoommachine en de met elektriciteit aangedreven motor op te vangen worden er grote drijfwielen met leren banden of riemen geplaatst. Dit mechanisme is nog steeds aanwezig en voor liefhebbers van Plattegrond gemaal met de vijzel van de Zuidermolen 32 'lU—LXA. Vv v \\k sfrjC'"" r 3C.WOOI2.STE E" N T AMPW) t LETKi vfx-y.rN mwUiii/m £Z'>y IpSVuNOeHINCi K# MOLEN STOOMKETEL KETELHUIS 5 TOOMMACWIN r

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Groene Valck - Akersloot | 2010 | | pagina 34