Het Noordhollands Kanaal
brandgevaarlijk?
Na de Franse bezetting wilde koning Willem
1 (1814-1840), de slechte economie op peil
brengen. Willem I werd de kanalen-koning
genoemd vanwege de vele kanalen die tij
dens zijn regeerperiode werden gegraven.
Een koninklijk besluit uit 1817 luidt: "Er
zal zijn een kanaal van Amsterdam naar Den
Flelder".
De vroegere
"Zaanstroom" nu
"Alkmaar Packet II"
geheten.
Het kanaal werd gegraven voor zeeschepen
met een diepgang van hoogstens 4.90 m., een breedte van 14 m. en
een lengte van 64 m. en daarom was er een waterdiepte nodig van
5.60 m. onder laag zomerpeil en een breedte van 37 m.
Tot 1876, toen het Noordzeekanaal werd geopend, was het Noord
hollands Kanaal de enige goede verbinding van de Amsterdamse
haven met de zee.
Echter een goeie 30 jaar na opening van het Noordhollands Kanaal
waren er klachten over de scheepvaart, zoals u kunt lezen uit onder
staande brief, geschreven door burgemeester A. van Lith aan de Mi
nister van Justitie en de Commissaris van de Koning van de provin
cie Noord-Holland.
Akersloot 17 Maart 1856.
Laatstleden vrijdag den 14'' dezer is in de nabijheid dezer gemeente,
aan het Groot Noordhollandsch Kanaal eene boerenwoning afge
brand, waarin de brand meer dan waarschijnlijk is veroorzaakt door
dat een stuk vuur gekomen uit den schoorsteen van de Stoomboot
"De Zaanstroom varende van Zaandam op Alkmaar, die even voor
dat de brand uitbarstte genoemde woning was gepasseerd, op het
rietendak van dezelve is gevallen.
Reeds meermalen hebben de bewoners van de huizen aan het Groot
Noordhollandsch Kanaal onder deze gemeente opgemerkt, dat bij
sterken wind voornamelijk, er veel vuur uit den schoorsteen van
gezegde Stoomboot komt. En reeds meer dan eenmaal is het ge
beurd dat daardoor gaten zijn gebrand in te veld leggende bleek
goederen.